„Proces ekumenizmu napreduje v posledných rokoch iba pomaly. Treba to pripísať na vrub problémom v chápaní identity kresťanských spoločenstiev, ktoré viedli k relativizmu,“ vyhlásil predseda Pápežskej rady pre napomáhanie jednoty kresťanov kardinál Walter Kasper. Túto bilanciu rozvoja ekumenizmu vyslovil pri preberaní čestného doktorátu na Pápežskej univerzite v Comillas. Svoj príhovor začal otázkou, prečo v súčasnosti postupuje proces ekumenizmu pomalšie a dospel k výsledku, že to spočíva v aktuálnosti otázky identity:
„Otázka identity sa týka jednotlivcov ako aj kultúr, etnických skupín i náboženstiev. Nájdeme ju aj v rámci kresťanských cirkví, kde nesprávne chápaný ekumenizmus občas vedie k relativizmu a ľahostajnosti. Správne chápaná má otázka identity zásadnú hodnotu a je konštitutívna pre osobu človeka, pre Cirkev, aj pre ekumenický dialóg. Iba partneri s jasne ohraničenou identitou dokážu viesť dialóg bez toho, že by sa museli obávať, že stratia vlastnú identitu,“ zdôraznil kardinál Kasper a v súvislosti s ekumenizmom s východnými cirkvami povedal: „Môžeme konštatovať, že sme si vo viere i vo sviatostnom živote veľmi blízki, avšak dochádza k problémom v dorozumievaní v oblasti kultúry a mentality. Jedinou teologickou otázkou, o ktorej sa s Pravoslávnou cirkvou diskutuje, je otázka rímskeho primátu. Encyklika Jána Pavla II. Ut unum sint (1995) pozvala už vtedy k bratskému dialógu o budúcom výkone rímskeho primátu. Toto je dosť revolučné gesto pre pápeža!
Po politických prevratoch v rokoch 1989 a 1990 v strednej a východnej Európe sa vzťahy s pravoslávnymi cirkvami stali problematickejšími. Aj keď budúcnosť skrýva ťažkosti a problémy, mám dojem, že sa nachádzame na začiatku nového a veľmi sľubného obdobia.“
V súvislosti so vzťahmi s reformovanými cirkvami sa kardinál vyslovil, že možno pozorovať zblíženie v tradične kontroverzných otázkach, vznikajú však nové problémy v oblasti etiky:
„Čo sa týka diskusie o etických otázkach v našej západnej kultúre, je v protestantskom a anglikánskom svete hlboký rozkol – potrat, homosexualita, eutanázia a mnohé iné – to všetko vyvoláva nové rozdiely v názoroch, ktoré sťažujú alebo niekedy dokonca znemožňujú vydávať spoločné svedectvo, ktoré by svet tak veľmi potreboval.“