[verzia pre mobil]
TK KBS

Dnes je piatok 05. 07. 2024   Meniny má Cyril a Metod      Pošlite tip TK KBS [RSS][Email][Mobile][Twitter][Instagram][Threads][Facebook] Vyhľadávanie

Home Najnovšie Domáce Zahraničné Foto Video Audio Press

  Kalendár správ
<<  júl  >>
poutstštpisone
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031    

  Život Cirkvi
Program biskupov
Pozvánky na akcie
Programové tipy
Podcast:
Google|Apple|Spotify

  Sekretariát KBS
Konferencie KBS
Synoda
Zamyslenia KBS
Financovanie Cirkvi

  Pápež František
Životopis
Generálne audiencie
Anjel Pána [audio]
Urbi et Orbi
Aktivity
Ranné homílie

Masmédiá a rodina: riziko a bohatstvo
P:3, 16. 02. 2004 13:53, ZAH

Na sviatok sv. Františka Saleského, patróna žurnalistov, 24. januára, uverejnili vo Vatikáne posolstvo pápeža Jána Pavla II. k 38. svetovému dňu spoločenských komunikácií, ktorý sa bude sláviť 23. mája 2004. Tento rok má tému: Masmédiá a rodina: riziko a bohatstvo.

Svätý Otec v posolstve okrem iného píše:

„Mimoriadny rozvoj spoločenských komunikačných prostriedkov a ich rastúca prístupnosť každému prináša výnimočné príležitosti na obohatenie života nielen jednotlivcov, ale aj rodín. Rodiny však dnes súčasne musia čeliť novým problémom vyplývajúcim z rôznorodých a často protirečivých správ, ktoré masmédiá uvádzajú. Téma zvolená na Svetový deň spoločenských komunikácií v roku 2004 Masmédiá a rodina: riziko a bohatstvo, je aktuálna, pretože vyzýva k triezvej úvahe o tom, ako by mali rodiny využívať masmédiá, a na druhej strane o spôsobe, ako sa k záujmom rodiny stavajú médiá.

Tohtoročná téma je teda pripomienkou každému, pracovníkom v komunikačných prostriedkoch i tým, ktorým sú ich programy adresované, že všetky masmédiá majú morálny rozmer. Ľudia rastú alebo zaostávajú v morálnej oblasti slovami, ktoré vyslovujú a správami, ktoré si volia počúvať.

Vďaka dosiaľ nevídanému rozširovaniu trhu komunikačných prostriedkov v posledných desaťročiach mnohé rodiny vo svete, dokonca aj tie s celkom skromnými prostriedkami, majú teraz vo vlastných domovoch prístup k rozsiahlym a rozmanitým zdrojom masmédií.

No tie isté masmédiá majú aj schopnosť napáchať veľké škody rodinám prezentovaním nevhodného alebo dokonca deformovaného pohľadu na život, rodinu, náboženstvo a na morálku. Na túto moc masmédií posilňovať alebo naopak tvrdo ničiť tradičné hodnoty ako náboženstvo, kultúra a rodina, upozornil už Druhý vatikánsky koncil. Komunikácie v akejkoľvek forme musia byť vždy inšpirované etickým kritériom úcty k pravde a k dôstojnosti ľudskej osoby.

Tieto úvahy sa týkajú najmä pohľadu na rodinu v masmédiách. Na jednej strane manželský a rodinný život sa často zobrazuje citlivým spôsobom, realisticky, ale aj sympaticky s oslavou cností ako láska, vernosť, odpúšťanie a veľkodušné odovzdávanie seba iným, ... a zároveň je tu úsilie oddeliť správne od nesprávneho, rozlišovať pravú lásku od jej sfalšovaných podôb a ukázať nenahraditeľný význam rodiny ako základnej bunky spoločnosti.

Na druhej strane rodina a rodinný život sa v masmédiách príliš často zobrazujú nevhodne. Nevera, sexuálne zážitky mimo manželstva, nedostatok morálnej a duchovnej vízie manželskej zmluvy sa zobrazujú nekriticky a občas sa schvaľujú a podporujú rozvody, antikoncepcia, potraty a homosexualita.

Svedomité uváženie etického rozmeru komunikácií by malo zabezpečovať, aby tieto mocné nástroje komunikácií zostali pravými zdrojmi obohatenia.

Nie je ľahké odolať komerčným tlakom alebo požiadavkám sekulárnych ideológií, ale práve toto musia robiť zodpovední pracovníci v masmédiách.

Samotné verejné orgány majú dôležitú povinnosť zachovať manželstvo a rodinu. Namiesto toho mnohí dnes prijímajú nezdravé liberálne argumenty a konajú v ich zmysle. Tieto argumenty obhajujú praktiky, ktoré prispievajú k vážnej kríze rodiny a k oslabovaniu celej koncepcie rodiny. Bez uchýlenia sa k cenzúre je rozhodne potrebné, aby verejné orgány stanovili regulačné opatrenia a postupy na zabezpečenie toho, aby masmédiá neútočili na dobro rodiny. Predstavitelia rodín by mali byť zapojení do realizácie tejto politiky.

Masmédiá by nemali mať program nepriateľský voči zdravým hodnotám rodiny tradičných kultúr a nemali by nahradzovať tieto hodnoty ako súčasť globalizácie sekulárnymi hodnotami konzumnej spoločnosti.

Rodičia ako prví a najdôležitejší vychovávatelia svojich detí majú ich ako prví učiť zaobchádzať s médiami. Sú povolaní učiť svoje ratolesti vyváženému, kritickému, ostražitému a rozumnému používaniu masmédií v ich domove. Keď to rodičia robia dôsledne a dobre, rodinný život sa veľmi obohacuje.

Z hľadiska svojej veľkej moci formovať myslenie a ovplyvňovať správanie profesionálni pracovníci komunikačných prostriedkov by si mali uvedomiť, že majú morálnu zodpovednosť poskytovať rodinám čo najviac povzbudenia, pomoci a podpory, ale aj uplatňovať múdrosť, dobrý úsudok a správny prístup pri prezentovaní otázok týkajúcich sa sexuality, manželstva a rodinného života.

„Masmédiá sú denne vítané ako známy hosť v mnohých domácnostiach a rodinách. V tento Svetový deň spoločenských komunikácií povzbudzujem odborných pracovníkov masmédií a rovnako aj rodiny, aby si uvedomili jedinečné privilégium i zodpovednosť, ktoré sú s nimi spojené.“

Suvisiace clanky:
Zmena vysielacieho okruhu pravidelnej sv. omše v Slovenskom rozhlase (14.04.2004)
O filme Umučenie Krista v relácii Pod lampou (14.04.2004)
Veľkonočné duchovné programy na obrazovke Slovenskej televízie a vo vysielaní Slovenského rozhlasu – vyberáme pre Vás (07.04.2004)
Program Rádia Lumen počas Veľkej noci 2004 (07.04.2004)
Rebrík – kamarát na celý rok! (05.04.2004)
Nové číslo časopisu Tribunál prináša (05.04.2004)
Passion alebo Python? Kultúrny boj v USA (31.03.2004)
USA: Vrah i bankový lupič sa obracajú (31.03.2004)
Caviezelovi ponúkali 2 milióny, ak sa vzdá úlohy Ježiša (31.03.2004)
Európski biskupi za pluralizmus v masmédiách (26.03.2004)
A opäť je tu Čajka! (19.03.2004)
Stretnutie katolíckych vydavateľov Slovenska (17.03.2004)
Páter Cantalamessa: Kto zabil Ježiša? (16.03.2004)
Dnešná relácia Cesty prináša (15.03.2004)
Víchrica prichádza z východu, Samuraji – rytieri Krajiny vychádzajúceho slnka, Pohlavné sebectvo (15.03.2004)
Mladí novinári ponúkajú vzdelávacie semináre (15.03.2004)
10 nových členských štátov EÚ sa modlilo s pápežom ruženec (15.03.2004)
Vatikán za okrúhly stôl o Gibsonovom filme Utrpenie Krista (12.03.2004)
10 nových členských štátov EÚ sa bude modliť s pápežom ruženec (12.03.2004)
Pápežská rada pre masmédiá slávi 40. výročie existencie (10.03.2004)
Vychádza 2. číslo Rodinného spoločenstva (10.03.2004)
O čom píše Duchovný pastier 3/ 2004? (10.03.2004)
Režisér Ridley Scott na „krížovej“ výprave proti Cirkvi (08.03.2004)
Gibsonov film – najväčší počet kópií v histórii filmu! (27.02.2004)
Arcibiskup Foley: Gibsonov film ukazuje vinu všetkých na smrti Krista (25.02.2004)
Španielsko: Prvá katolícka spravodajská agentúra (13.02.2004)
Vatikánska a talianska televízia uzavreli novú dohodu (12.02.2004)
Vatikán: Sloboda na internete nie je neobmedzená (04.02.2004)
Kresťania, vyhýbajte sa filmu Posledný samuraj! (28.01.2004)
Jim Caviezel: Mal som pocit, že umieram na kríži (21.01.2004)
Maďarsko: Katolícka cirkev začína prevádzku rádia (19.01.2004)
Poľsko: Katolícka agentúra KAI slávi jubileum 10 rokov (12.12.2003)
Ježiš Kristus na filmovom plátne (05.12.2003)
Význam komunikácie v Európe (04.12.2003)
Arcibiskup Foley: Do výchovy treba zapojiť aj médiá (24.11.2003)
USA: Kresťania hľadia na zvolenie Schwarzeneggera skepticky (14.10.2003)
Poľský režisér a producent Krzystof Zanussi sa stretne s biskupom Rábekom (01.10.2003)
Nemecko: Kresťanskú Bibel – TV sleduje do 300 tisíc divákov denne (25.09.2003)

( VIS /-zg-TK KBS ) 2004021614   |   Upozorniť na chybu v správe |

[naspäť]