Na sviatok sv. Františka Saleského, patróna žurnalistov, 24. januára, uverejnili vo Vatikáne posolstvo pápeža Jána Pavla II. k 38. svetovému dňu spoločenských komunikácií, ktorý sa bude sláviť 23. mája 2004. Tento rok má tému: Masmédiá a rodina: riziko a bohatstvo.Svätý Otec v posolstve okrem iného píše:
„Mimoriadny rozvoj spoločenských komunikačných prostriedkov a ich rastúca prístupnosť každému prináša výnimočné príležitosti na obohatenie života nielen jednotlivcov, ale aj rodín. Rodiny však dnes súčasne musia čeliť novým problémom vyplývajúcim z rôznorodých a často protirečivých správ, ktoré masmédiá uvádzajú. Téma zvolená na Svetový deň spoločenských komunikácií v roku 2004 Masmédiá a rodina: riziko a bohatstvo, je aktuálna, pretože vyzýva k triezvej úvahe o tom, ako by mali rodiny využívať masmédiá, a na druhej strane o spôsobe, ako sa k záujmom rodiny stavajú médiá.
Tohtoročná téma je teda pripomienkou každému, pracovníkom v komunikačných prostriedkoch i tým, ktorým sú ich programy adresované, že všetky masmédiá majú morálny rozmer. Ľudia rastú alebo zaostávajú v morálnej oblasti slovami, ktoré vyslovujú a správami, ktoré si volia počúvať.
Vďaka dosiaľ nevídanému rozširovaniu trhu komunikačných prostriedkov v posledných desaťročiach mnohé rodiny vo svete, dokonca aj tie s celkom skromnými prostriedkami, majú teraz vo vlastných domovoch prístup k rozsiahlym a rozmanitým zdrojom masmédií.
No tie isté masmédiá majú aj schopnosť napáchať veľké škody rodinám prezentovaním nevhodného alebo dokonca deformovaného pohľadu na život, rodinu, náboženstvo a na morálku. Na túto moc masmédií posilňovať alebo naopak tvrdo ničiť tradičné hodnoty ako náboženstvo, kultúra a rodina, upozornil už Druhý vatikánsky koncil. Komunikácie v akejkoľvek forme musia byť vždy inšpirované etickým kritériom úcty k pravde a k dôstojnosti ľudskej osoby.
Tieto úvahy sa týkajú najmä pohľadu na rodinu v masmédiách. Na jednej strane manželský a rodinný život sa často zobrazuje citlivým spôsobom, realisticky, ale aj sympaticky s oslavou cností ako láska, vernosť, odpúšťanie a veľkodušné odovzdávanie seba iným, ... a zároveň je tu úsilie oddeliť správne od nesprávneho, rozlišovať pravú lásku od jej sfalšovaných podôb a ukázať nenahraditeľný význam rodiny ako základnej bunky spoločnosti.
Na druhej strane rodina a rodinný život sa v masmédiách príliš často zobrazujú nevhodne. Nevera, sexuálne zážitky mimo manželstva, nedostatok morálnej a duchovnej vízie manželskej zmluvy sa zobrazujú nekriticky a občas sa schvaľujú a podporujú rozvody, antikoncepcia, potraty a homosexualita.
Svedomité uváženie etického rozmeru komunikácií by malo zabezpečovať, aby tieto mocné nástroje komunikácií zostali pravými zdrojmi obohatenia.
Nie je ľahké odolať komerčným tlakom alebo požiadavkám sekulárnych ideológií, ale práve toto musia robiť zodpovední pracovníci v masmédiách.
Samotné verejné orgány majú dôležitú povinnosť zachovať manželstvo a rodinu. Namiesto toho mnohí dnes prijímajú nezdravé liberálne argumenty a konajú v ich zmysle. Tieto argumenty obhajujú praktiky, ktoré prispievajú k vážnej kríze rodiny a k oslabovaniu celej koncepcie rodiny. Bez uchýlenia sa k cenzúre je rozhodne potrebné, aby verejné orgány stanovili regulačné opatrenia a postupy na zabezpečenie toho, aby masmédiá neútočili na dobro rodiny. Predstavitelia rodín by mali byť zapojení do realizácie tejto politiky.
Masmédiá by nemali mať program nepriateľský voči zdravým hodnotám rodiny tradičných kultúr a nemali by nahradzovať tieto hodnoty ako súčasť globalizácie sekulárnymi hodnotami konzumnej spoločnosti.
Rodičia ako prví a najdôležitejší vychovávatelia svojich detí majú ich ako prví učiť zaobchádzať s médiami. Sú povolaní učiť svoje ratolesti vyváženému, kritickému, ostražitému a rozumnému používaniu masmédií v ich domove. Keď to rodičia robia dôsledne a dobre, rodinný život sa veľmi obohacuje.
Z hľadiska svojej veľkej moci formovať myslenie a ovplyvňovať správanie profesionálni pracovníci komunikačných prostriedkov by si mali uvedomiť, že majú morálnu zodpovednosť poskytovať rodinám čo najviac povzbudenia, pomoci a podpory, ale aj uplatňovať múdrosť, dobrý úsudok a správny prístup pri prezentovaní otázok týkajúcich sa sexuality, manželstva a rodinného života.
„Masmédiá sú denne vítané ako známy hosť v mnohých domácnostiach a rodinách. V tento Svetový deň spoločenských komunikácií povzbudzujem odborných pracovníkov masmédií a rovnako aj rodiny, aby si uvedomili jedinečné privilégium i zodpovednosť, ktoré sú s nimi spojené.“