Vatikán 26. novembra (TK KBS) Vo videoposolstve účastníkom kongresu „Bez identity nie je vzdelanie“, ktorý v Madride organizuje vzdelávacia platforma Scholaris, nabáda pápež Lev XIV. účastníkov, aby sa stotožnili s Kristom, ktorý je kompasom kresťanského vzdelávania.
V úvode posolstva pápež Lev XIV. pripomenul, že vychovávať dnes znamená stretávať sa s extrémnou digitalizáciou a kultúrnou fragmentáciou. Práve v tejto náročnej dobe vidí Svätý Otec veľkú hodnotu v každodennej obetavej práci pedagógov, ktorú považuje za živý kvas nielen pre mladých, ale aj pre celú spoločnosť.
Vo svojej úvahe nad témou celého stretnutia pápež pripomenul, že kresťanská identita nie je len ozdobným prvkom nášho života, ale jeho jadrom, ktoré dáva zmysel celému vzdelávaciemu procesu.
Svoju myšlienku ilustroval na príklade námorníka, ktorý stratil zo zreteľa Severku, svoj orientačný bod, a jeho loď blúdi na mori. „Pre kresťanské vzdelávanie je orientačným bodom Kristus. Bez Jeho svetla vzdelávanie stráca svoj zmysel a stáva sa len obyčajnou rutinou, ktorá už nemá silu meniť ľudské životy tak, ako to robí evanjelium.“
Pápež tiež zdôrazňuje rozmanitosť pedagogických prístupov a školských chariziem, ktoré dohromady tvoria akúsi „konšteláciu kresťanskej paideie“, teda široko chápanej kresťanskej výchovy, ktorá zahŕňa nielen odovzdávanie znalostí, ale aj formáciu charakteru a duchovný rast.
Hoci sú jednotlivé prístupy rôznorodé, spája ich svetlo v ich strede, Kristus, ktorý osvetľuje a zjednocuje všetko úsilie o formáciu mladých ľudí.
Identita v kresťanskom vzdelávaní
Lev XIV. upozorňuje, že ak kresťanská identita neformuje pedagogické rozhodnutia, môže sa z nej stať obyčajná povrchná ozdoba, ktorá nedokáže obstáť tvárou v tvár mnohým kultúrnym, etickým a sociálnym napätím, ktoré charakterizujú našu dobu. Cituje španielsku esejistku Maríu Zambranovú, ktorá vo svojej reflexii výziev a napätia súčasného sveta s jedinečnou poetickou citlivosťou zdôrazňuje, že spojenie medzi prítomnosťou a budúcnosťou sa nezaobíde bez dedičstva minulosti.
„Naša duša je pretkaná sedimentmi stáročí; korene sú vždy väčšie ako vetvy, ktoré vidia svetlo.“ Svätý Otec preto pripomína, že „skutočné vzdelanie podporuje integráciu viery a rozumu. Nejedná sa o protiklady, ale o doplňujúce sa cesty k pochopeniu reality, formovaniu charakteru a rozvoju inteligencie.“
Vzdelanie ako spoločná práca rodiny, školy a Cirkvi
„V dôsledku toho,“ hovorí Lev XIV., „je nevyhnutné podporovať vo vzdelávaní také metódy, ktoré zahŕňajú prírodné vedy a históriu, ale aj etiku a spiritualitu. Tento prístup sa naplno ukazuje vo vzdelávacej komunite, ktorá funguje ako domov. Práve skutočná spolupráca rodiny, farnosti, školy a miestneho spoločenstva umožňuje sprevádzať každého žiaka na jeho cestnej viere".
Pápež ďalej uviedol, že „Cirkev vo svojom vzdelávacom poslaní znovu objavuje svoju materskú úlohu. Je matkou veriacich, pretože je Kristovou nevestou. Takmer všetky koncilové dokumenty sa odvolávajú na jej materstvo, aby osvetlili jej tajomstvo i pastoračné pôsobenie.“
Na záver svojho videoposolstva pápež zdôraznil, že vzdelávacia činnosť Cirkvi – uskutočňovaná prostredníctvom škôl a ďalších vzdelávacích aktivít – nie je len chvályhodným filantropickým dielom, ktoré má reagovať na určitú sociálnu potrebu, ale predstavuje podstatnú súčasť jej identity a poslania.
Zdroj: VaticanNews, česká redakcia