Prešov 19. februára (TK KBS) Gréckokatolícky arcibiskupský školský úrad Prešov zorganizoval v piatok 14. februára 2025 v priestoroch Kňazského seminára blahoslaveného biskupa Pavla Petra Gojdiča v Prešove metodický deň pre pedagogických zamestnancov škôl a školských zariadení v zriaďovateľskej a územnej pôsobnosti Gréckokatolíckeho arcibiskupstva Prešov. Témou boli vzťahy, vízie a stratégia.
Stretnutie sa začalo Molebenom k bl. biskupovi Gojdičovi. Po prezentácii a privítaní sa slova ujal vladyka Jonáš Maxim, ktorý vo svojej úvodnej prednáške Vzťahy poukázal prostredníctvom biblických textov, ale aj jedného z Vergíliových spevov eposu Aeneis na rôzne úrovne a perspektívy vo vzťahoch, v ktorých sa nachádzame – vo vzťahu k Bohu, k inému človeku a vo vzťahoch recipročne.
Vladyka Jonáš svojou hlbokou duchovnou analýzou povzbudil prítomných k tomu, aby sa pokúsili zmeniť paradigmu vzťahov a aby aj napriek rozdeľujúcim faktorom (povahovým, stavovským, generačným, intelektovým a pod.) upriamili svoj pohľad spoločným smerom, a to na „otvorené nebo“, a zjednotili sa v tom, čo ich spája, nie v tom, čo ich rozdeľuje, lebo proces vzájomných vzťahov je dynamický, prenikajúci aj v duchovnej sfére a zároveň statický, keďže jeho pevným centrom je Kristus.
Po prestávke na vladykove slová nadviazal riaditeľ Gréckokatolíckeho arcibiskupského školského úradu Damián Saraka prednáškou Vízie a stratégia, v ktorej vyzval všetkých, aby sa nebáli mať vízie a plniť si životné sny, lebo len tak sa môžeme posúvať vpred. Predostrel cirkevným školám rôzne výzvy a stratégie, ako postupovať a napredovať aj malými krokmi k veľkým cieľom. Zároveň poukázal na to, že naše školy napriek svojej misii musia byť miestom prijatia každého žiaka a každého rodiča bez rozdielu vierovyznania či iného názoru, a miestom, ktoré radi navštevujú.
Záverečná prednáška patrila Michalovi Sopkovi, ktorý sa ako duchovný správca Spojenej školy bl. biskupa Gojdiča v Prešove vo svojej prednáške Krízová situácia na škole – krízový intervenčný plán podelil o svoje skúsenosti s prácou so žiakmi prechádzajúcimi ťažkými životnými situáciami. Predstavil pedagógom spôsoby, ako si všímať signály, ktorými deti podvedome upozorňujú na traumy, ktoré ovplyvňujú ich správanie, a načrtol spôsoby, ako empaticky a zároveň profesionálne pracovať s deťmi s posttraumatickou stresovou poruchou.
Napriek mnohým vážnym témam a výzvam, ktoré zazneli počas dňa, naši učitelia v nadväznosti na jednu z prednášok, ale v neposlednom rade i na sviatok sv. Valentína, spontánne zavŕšili toto stretnutie výstižným citátom: „Mám sen…“ a pokračovali v srdečnej debate pri spoločnom obede, informovala Eva Sopková.