[verzia pre mobil]
TK KBS

Dnes je utorok 03. 12. 2024   Meniny má Oldrich      Pošlite tip TK KBS [RSS][Email][Mobile][Twitter][Instagram][Threads][Facebook] Vyhľadávanie

Home Najnovšie Domáce Zahraničné Foto Video Audio Press

  Kalendár správ
<<  december  >>
poutstštpisone
       1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     

  Život Cirkvi
Program biskupov
Pozvánky na akcie
Programové tipy
Podcast:
Google|Apple|Spotify

  Sekretariát KBS
Konferencie KBS
Synoda
Zamyslenia KBS
Financovanie Cirkvi

  Pápež František
Životopis
Generálne audiencie
Anjel Pána [audio]
Urbi et Orbi
Aktivity
Ranné homílie

Slová čínskych biskupov na Biskupskej synode v Ríme: Sme v spoločenstve
P:3, 18. 10. 2024 10:17, ZAH



Foto: Vatican Media


Vatikán 18. októbra (TK KBS) Biskupi Joseph Jang Jung-čchiang a Vincent Čan S’-lu prehovorili v Synodálnej sále, aby odovzdali pozdravy čínskej cirkvi.

„Cirkev v Číne je rovnaká ako Katolícka cirkev v ostatných krajinách sveta: patríme k tej istej viere, zdieľame ten istý krst a všetci sme verní jednej, svätej, Katolíckej a apoštolskej cirkvi.“ Týmito slovami priniesol svoje pozdravy na synode Joseph Jang Jung-čchiang, biskup z Chang-čou, hlavného mesta čínskej provincie Če-ťien-kou. Je jedným z dvoch pastierov z pevninskej Číny, ktorí sa zúčastňujú na prebiehajúcich prácach vo Vatikáne. Pripojil sa k nemu Vincent Čan S’-lu, biskup z Funing/Mindongu v pobrežnej provincii Fu-ťien. Je to už tretíkrát, čo sa synody zúčastňujú dvaja biskupi z Čínskej ľudovej republiky: predtým to bolo v rokoch 2018 a 2023 (synoda o mládeži a prvé zasadnutie synody o synodalite).

Pred podpísaním predbežnej dohody medzi Svätou stolicou a čínskou vládou v septembri 2018 sa žiadny pastier z pevninskej Číny nemohol zúčastniť Druhého vatikánskeho ekumenického koncilu a následných biskupských synod.

Biskup Jang Jung-čchiang, po pripomenutí tejto účasti v spoločenstve s univerzálnou cirkvou, vysvetlil: „Riadi sa evanjeliovým duchom ,Stať sa všetkým pre všetkých ľudí‘, aktívne sa prispôsobujeme spoločnosti, slúžime jej, držíme sa smeru sinizácie katolicizmu a hlásame radostnú zvesť. Katolícka cirkev v Číne začala aktívnu výmenu návštev s katolíckymi komunitami po celom svete na základe zásad rovnosti, priateľstva a vzájomného rešpektu. Vymieňame si skúsenosti v otázkach, ako je evanjelizácia a pastorácia v Cirkvi, sociálne služby a štúdium teológie; aktívne sa zúčastňujeme na medzinárodných stretnutiach a modlitbových aktivitách náboženstiev za mier; snažíme sa byť ako ,svetlo a soľ‘ pre svetový mier a podporovať spoločenstvo, v ktorom by ľudstvo mohlo zdieľať spoločný osud; a podporujeme rozvoj prostredníctvom rôznych typov projektov.“ Biskup na záver „privítal katolícke komunity a náboženské skupiny zo všetkých krajín, ktoré chcú navštíviť Cirkev v Číne.“

Na históriu kresťanstva v Číne sa viac zameral pozdrav biskupa Čan S’-lu, ktorý pripomenul postavu jezuitu Mattea Ricciho a jeho „experiment so snahou ,modulovať kresťanské evanjelium na rôzne spôsoby ľudského života'“. Neskôr však dodal, že „rozlišovanie medzi kultúrnymi rozdielmi a potrebou zachovať autentickosť kresťanskej viery bolo pre misionárov v Číne zdrojom zmätku. Tento zmätok viedol k známemu sporu o obrady, ktorý sa odohral v mojej diecéze Mindong. Z historického hľadiska bolo jednou z príčin tohto neúspechu to, že Cirkev ignorovala rozdiely a komplementárnosť ľudských kultúr.“

„Byť synodálnou Cirkvou, ktorá má v úmysle evanjelizačné poslanie,“ povedal ďalej biskup Čan S’-lu, „znamená rešpektovať a načúvať hlasom rôznych histórií, kultúr a tradícií na ceste hľadania konečného cieľa ľudstva, ktorým je Boh. Medzi problémy, ktoré musí čínska cirkev riešiť novým pohľadom, uzavrel tento biskup, patrí ,ako sa vyrovnať s výzvami, ktoré pre rodinnú výchovu predstavujú zmiešané manželstvá; alebo ako sa prispôsobiť miestnym zákonom a predpisom; alebo ako vyriešiť zmätok, ktorý u laikov panuje medzi ľudovou vierou a niektorými aspektmi tradičnej kultúry.‘ Cirkev v tejto novej dobe bola poverená novou úlohou rozlišovania, aj keď hlas Ducha Svätého je vždy tichý a ťažko rozoznateľný. Práve preto je pokorné učenie sa z historických a súčasných skúseností dôležitým spôsobom evanjelizácie, teda rozlišovania novej cesty, ktorú Boh ukazuje cirkvi.“

Zdroj: VaticanNews – česká redakcia/Andrea Tornielli
Preložil: M. Lipiak



( TK KBS, VaticanNews, cr, at, ml; pz ) 20241018025   |   Upozorniť na chybu v správe |

[naspäť]