Bratislava 6. septembra (TK KBS) Katolícka cirkev 8. septembra v liturgickom kalendári slávi sviatok Narodenia preblahoslavenej Panny Márie, v tomto roku sa však neslávi, lebo v liturgii je nedeľa ako deň Pána nadradená nad sviatky a spomienky svätých.
Katolícka cirkev zvyčajne slávi sviatok Narodenia Panny Márie 8. septembra 2024. Táto pamiatka je stanovená na pevný dátum 8. septembra, deväť mesiacov po slávení jej Nepoškvrneného počatia, ktoré si Cirkev pripomína 8. decembra. Okolnosti Máriinho detstva a raného života nie sú priamo zaznamenané v Biblii, ale niektorí z prvých kresťanských spisovateľov citujú iné dokumenty a tradície opisujúce okolnosti jej narodenia. Tieto správy, hoci sa nepovažujú za také autoritatívne ako Biblia, načrtávajú tradičné presvedčenie Cirkvi o Máriinom narodení.
Jakubovo protoevanjelium (tzv. apokryfné), ktoré sa do konečnej písomnej podoby dostalo pravdepodobne začiatkom 2. storočia, opisuje Máriinho otca Jáchyma ako bohatého príslušníka jedného z dvanástich izraelských kmeňov, ktorý sa podobne ako jeho manželka Anna veľmi trápil tým, že nemali deti. Potom si však spomenul na patriarchu Abraháma, ako mu Boh na sklonku jeho života dal syna Izáka. Joachim a Anna sa začali intenzívne a dôsledne modliť a postiť, pričom spočiatku uvažovali, či ich neschopnosť počať dieťa nie je znakom Božej neľúbosti.
Ako sa však ukázalo, manželia mali byť požehnaní ešte hojnejšie ako Abrahám a Sára. Anne sa zjavil anjel a prorokoval, že ich budúce dieťa si budú ctiť všetky generácie: „Anna, Anna, Pán vypočul tvoju modlitbu, počneš a porodíš a o tvojom ovocí sa bude hovoriť po celom svete.“
Po Máriinom narodení podľa Jakubovho protoevanjelia Anna urobila v izbe dievčaťa svätyňu a nedovolila jej nič obyčajné ani nečisté pre jej osobitnú svätosť. V tých istých spisoch sa uvádza, že keď mala Mária jeden rok, jej otec usporiadal veľkú slávnosť. Jáchym priniesol dieťa kňazom a tí ho požehnali slovami: „Nech Boh našich otcov požehná toto dievča a dá jej meno slávne a trvalé po všetky pokolenia.“
Protoevanjelium opisuje aj to, ako Máriini rodičia spolu s chrámovými kňazmi následne rozhodli, že Mária bude do konca života obetovaná Bohu ako zasvätená panna a vstúpi do čistého manželstva s tesárom Jozefom. Svätý Augustín opísal narodenie Panny Márie ako udalosť historického významu a ako predzvesť narodenia Ježiša Krista. „Ona je poľný kvet, z ktorého vykvitla vzácna ľalia.“ Nedeľa pre svoju osobitnú dôležitosť ustupuje čo do slávenia iba slávnostiam a sviatkom Pána, a tak v tomto roku sa sviatok Narodenia preblahoslavenej Panny Márie neslávi.
Zdroj: Archív TK KBS