Katechéza Svätého Otca o Duchu Svätom (5): Ako počať a priviesť na svet Ježiša P:3, 07. 08. 2024 13:55, ZAH
Foto: Vatican Media
Vatikán 7. augusta (VaticanNews) Panna Mária najprv počala a potom porodila Ježiša. Aj Cirkev najprv prijala Božie slovo, nechala ho „prehovoriť do svojho srdca“ a potom ho svojím životom a ohlasovaním priniesla svetu. Ohlasovanie bez toho, aby človek najprv prijal Božie slovo do svojho srdca - je neplodné, povedal dnes pápež počas stredajšej audiencie.
Videozáznam
Zdroj: VaticanNews
Čítanie: Lk 1,30-31.34-35
Anjel povedal [Márii]: „Neboj sa, Mária, našla si milosť u Boha. Počneš a porodíš syna a dáš mu meno Ježiš“. […] Mária povedala anjelovi: „Ako sa to stane, veď ja muža nepoznám?“. Anjel jej odpovedal: „Duch Svätý zostúpi na teba a moc Najvyššieho ťa zatieni“.
5. katechéza z cyklu Duch a Nevesta. Duch Svätý vedie Boží ľud v ústrety Ježišovi, našej spáse: „A mocou Ducha Svätého vzal si telo z Márie, panny“. Ako počať a porodiť Ježiša
Drahí bratia a sestry, dobré ráno!
Dnešnou katechézou vstúpime do druhej fázy dejín spásy. Po tom, čo sme kontemplovali Ducha Svätého v diele stvorenia, budeme ho niekoľko týždňov kontemplovať v diele vykúpenia, teda v diele Ježiša Krista. Prechádzame teda k Novému zákonu a uvidíme Ducha Svätého v Novom zákone.
Dnešnou témou je Duch Svätý pri vtelení Slova. V Lukášovom evanjeliu čítame: „Duch Svätý zostúpi na teba – Mária - a moc Najvyššieho ťa zatieni (dosl. rozprestrie nad tebou svoj tieň)" (1, 35). Evanjelista Matúš potvrdzuje tento základný údaj týkajúci sa Márie a Ducha Svätého, keď hovorí, že Mária „počala z Ducha Svätého“ (1, 18).
Cirkev prevzala túto zjavenú skutočnosť a veľmi skoro ju umiestnila do srdca svojho Vyznania viery. Na ekumenickom koncile v Carihrade (Konštantínopole) v roku 381 - ktorý definoval božstvo Ducha Svätého - sa tento článok stal súčasťou „Kréda.
Je to teda ekumenická skutočnosť viery, pretože všetci kresťania spoločne vyznávajú ten istý Symbol viery. Katolícka zbožnosť z neho od nepamäti čerpá jednu zo svojich každodenných modlitieb - Anjel Pána.
Tento článok viery je základom, ktorý nám umožňuje hovoriť o Márii ako o Neveste par excellence, ktorá je obrazom Cirkvi. V skutočnosti Ježiš - píše svätý Lev Veľký – „tak ako sa narodil z Ducha Svätého z panenskej matky, tak aj Cirkev, svoju nepoškvrnenú nevestu, robí plodnou životodarným dychom toho istého Ducha“ [1]. Na túto paralelu nadväzuje dogmatická konštitúcia Lumen gentium, ktorá hovorí:
„Mária pre svoju vieru a poslušnosť, zatienená Duchom Svätým, porodila na zemi, bez styku s mužom, toho istého Božieho Syna [...] Tak aj Cirkev, ktorá rozjíma o Máriinej tajomnej svätosti Panny, nasleduje jej lásku a verne plní Otcovu vôľu, stáva sa matkou tým, že verne prijíma Božie slovo: lebo ohlasovaním a krstom rodí pre nový, nesmrteľný život deti počaté z Ducha Svätého a narodené z Boha“ (č. 63, 64).
Na záver uvádzame praktickú úvahu pre náš život, ktorú naznačuje naliehavosť slovies „počať“ a „porodiť“ vo Svätom písme. „Hľa, panna počne a porodí syna“ (Iz 7, 14); a anjel hovorí Márii: „Počneš syna, porodíš ho“ (Lk 1, 31). Mária najprv počala, potom porodila Ježiša: najprv ho prijala do seba, do svojho srdca a tela, potom ho porodila.
Podobne je to u Cirkvi: najprv prijíma Božie slovo, necháva ho „prehovoriť k svojmu srdcu“ (porov. Oz 2, 16) a „naplniť svoje útroby“ (porov. Ez 3, 3), podľa dvoch biblických výrazov, a potom ho rodí svojím životom a kázaním. Druhá aktivita je bez prvej neplodná.
Aj Cirkev, ktorá je postavená pred úlohy, ktoré presahujú jej sily, si spontánne kladie tú istú otázku: „Ako je to možné?“. Ako je možné ohlasovať Ježiša Krista a jeho spásu svetu, ktorý akoby hľadal len blahobyt? Aj odpoveď je rovnaká ako vtedy: „Dostanete silu Ducha Svätého“ (Sk 1, 8). Bez Ducha Svätého Cirkev nemôže napredovať, Cirkev nerastie, Cirkev nemôže ohlasovať.
To, čo sa hovorí o Cirkvi vo všeobecnosti, platí aj pre nás, pre každého pokrsteného. Každý z nás sa niekedy v živote ocitá v situáciách, ktoré sú nad jeho sily, a kladie si otázku: „Ako zvládnem túto situáciu?“. V takýchto prípadoch pomáha zopakovať si to, čo povedal anjel Panne Márii: „Bohu nič nie je nemožné“ (Lk 1, 37).
Bratia a sestry, pokračujme teda aj my zakaždým na našej ceste s touto upokojujúcou istotou v srdci: „Bohu nič nie je nemožné“. A ak tomu budeme veriť, budeme vidieť zázraky. Pre Boha nie je nič nemožné. Ďakujem vám.
Preklad Slovenská redakcia Vatikánskeho rozhlasu – Vatican News, Andrej Klapka, Martin Jarábek
Poznámka: [1] Discorso 12° sulla Passione, 3, 6: PL 54, 356.
Pápež František: Nech láska zvíťazí nad nenávisťou
„Nech láska zvíťazí nad nenávisťou a pomsta nech je odzbrojená odpustením,“ uviedol pápež František na záver generálnej audiencie pri svojich výzvach za mier vo svete.
Svätý Otec prosil za zastavenie konfliktu medzi Izraelom a Hamasom, tiež v pásme Gazy, Ukrajine, Mjanmarsku, Sudáne a vyzval, aby sa odstránila diskriminácia žien v Pakistane a Afganistane.
Pápež František na generálnej audiencii, na ktorej boli prítomní v Aule Pavla VI. aj pútnici zo Slovenska, vyslovil svoje obavy zo situácie na Blízkom východe. Pápež zdôraznil:
„Opätovne vyzývam všetky zúčastnené strany, aby nerozširovali konflikt a okamžite zastavili paľbu na všetkých frontoch, počnúc pásmom Gazy, kde je humanitárna situácia veľmi vážna, je neúnosná.“
Rímsky biskup pripomenul, že zvíťaziť musí láska, aby sa nepriateľstvo vyriešilo prostredníctvom odpustenia:
„Modlím sa, aby úprimné hľadanie pokoja uhasilo spory, aby láska zvíťazila nad nenávisťou a aby pomstu odzbrojilo odpustenie.“
Pápež František tiež vyjadril obavy o národy vo vojne, kde ľudia naďalej trpia, keď uviedol:
„Prosím vás, aby ste sa pripojili k mojej modlitbe za sužovanú Ukrajinu, Mjanmarsko a Sudán. Nech tieto národy skúšané vojnou čoskoro nájdu vytúžený pokoj.“
Napokon Petrov nástupca, ktorý dnes ráno prijal na audiencii delegáciu afganskej komunity v Taliansku, poprosil veriacich o modlitbu za Pakistan a Afganistan: „Spojme svoje úsilie a modlitby, aby sa v regiónoch Pakistanu a Afganistanu odstránila etnická diskriminácia, najmä diskriminácia žien“.