Bratislava 18. decembra (TK KBS) Aká je dynamika, ktorá charakterizuje proces komunitného rozlišovania? Odpovedá teológ Pier Coda. Jeho príspevok prináša portál nm.sk.
Generálny sekretár Medzinárodnej teologickej komisie ponúka cennú pomôcku pre synodálny proces, ktorý sa v Katolíckej cirkvi začal v októbri 2021. V tomto príspevku, ktorý nadväzuje na duchovné a teologické postoje pri vykonávaní komunitného rozlišovania, rozvíja jeho dynamiku.
Aká je dynamika, ktorá charakterizuje proces komunitného rozlišovania? Vychádzame z toho, že spoločné kráčanie v Kristovi musí byť vidieť v našich dejinách, a teda musí mať správnu a praktickú metódu, ktorá sa prejaví prostredníctvom špecifických znakov a súvislostí.
1 „Perichoreticky“ vidieť, posudzovať, konať
Samozrejme, metóda vidieť, posudzovať, konať, ktorú navrhol kardinál Joseph-Léon Cardijn, je presná a vždy platná: spoznať situáciu, rozoznať jej potreby a možnosti – „znamenia čias“ a „znamenia Ducha“, prijať rozhodnutia a uskutočniť ich.
Spoločné kráčanie v Kristovi musí byť vidieť v našich dejinách.
Podstatné však je, aby tieto tri momenty boli navzájom prepojené jeden s druhým, ba dokonca musia sa vykonávať vždy s prihliadnutím na tie ostatné: v takzvanom „perichoretickom“ kruhu. Napríklad, v perspektíve Božieho kráľovstva nie je možné vidieť skutočný a hlboký význam nejakej situácie alebo problému bez toho, aby sme použili správne kritérium úsudku, ktorým sa naň pozeráme. Je potrebné – ako povedal pápež František – rozhodne prekonať pokušenie „hľadať hermeneutiku evanjeliového výkladu mimo samotného evanjeliového posolstva a mimo Cirkvi“.
Chcete príklad? Konferencia latinskoamerického episkopátu v Aparecide bola v istej chvíli pokúšaná „vidieť“ veci sterilne, neutrálne, čo je však nevykonateľné. Videnie je totiž vždy ovplyvnené pohľadom.
Otázka znela: Akým pohľadom chceme vidieť realitu okolo nás? V Aparecide nakoniec odpovedali: „Pohľadom učeníka.“ (Príhovor pápeža Františka na stretnutí biskupov zodpovedných za Radu latinskoamerických biskupov – CELAM pri príležitosti generálneho koordinačného stretnutia, Rio de Janeiro, Brazília, 28. júla 2013)
2. Rozhodujúce kritérium rozlišovania: paschálny Kristus
Je potrebné pozrieť sa na situácie a problémy a otvoriť sa bez zbraní a odvážne novým cestám, ktoré si to vyžaduje, a upriamiť pohľad srdca a mysle na ukrižovaného a vzkrieseného Krista.
Ide o to, aby sme svet videli tak, ako ho vidí on: ba vidieť ho v ňom, s pohľadom plným lásky. Aby sme akoby zdola a zvnútra neho nechali zažiariť svetlo vykúpenia a vzkriesenia. Toto chápanie skutočnosti vychádza z počúvania, pretože výkrik ukrižovaného Krista je výkrikom ľudstva a vesmíru, „chudobných a celej zeme“ (pápež František) – niekedy volajúci a prenikavý, inokedy nemý a skrytý. „Prosme o dar počúvania: počúvať Boha až do tej miery, že spolu s ním budeme počuť volanie ľudu; počúvať ľud až do tej miery, že sa v ňom nadýchneme vôle, ku ktorej nás Boh volá.“ (Príhovor pri príležitosti Modlitbovej vigílie prípravy na Synodu o rodine, 4. októbra 2014)
3. Rozhodnutie, spravovanie konfliktov, overenie
Aby bolo možné konkrétne opísať dynamiku komunitného rozlišovania, je potrebné zdôrazniť jednotlivé štrukturálne momenty, ktoré tvoria tento proces, ako sú: zakončenie komunitného rozlišovania prijatím rozhodnutia, spravovanie konfliktov a overenie. Pár slov ku každému z nich.
a) Rozhodnutie zahrňuje – ako napovedá etymológia slova – „urobiť rez“, to znamená nestagnovať v pohyblivých pieskoch neistoty, odkladania či kompromisu, ale v určitej chvíli (správnej, dozretej) urobiť rez a ukončiť to.
Aby bolo rozhodnutie prijaté v sentire cum Ecclesia, musí sa posilniť trojičná súhra medzi vykonávaním autority a získaním zhody. Je zrejmé, že je potrebné rozlišovať jednotlivé situácie a prípady. Všeobecným pravidlom však musí byť pevné odhodlanie zúčastnených, že iba vzkriesený Ježiš – živý Ježiš uprostred tých, ktorí sa zhromaždili v jeho mene (porov. Mt 18, 20) – je v Duchu Svätom interpret Otcovej vôle. Lebo len on je Vodcom a Učiteľom. A to – ako už bolo spomenuté – treba „cítiť“.
Aby sa tak stalo, je potrebné, aby sa služba autority (exousía), ktorá je v službe jednoty, uplatňovala trojičným spôsobom, a to v rovnocennom a perichoretickom vzťahu medzi všetkými: bez autoritárstva a bez množenia zhromaždení. Pre tých, ktorí vykonávajú službu riadenia, ide o to, aby sa – ak použijeme príklad – „nevznášali“ nad vodami a aby sa v nich „neutopili“: to znamená, aby sa na jednej strane diplomaticky nevznášali „nad“ alebo otcovsky „mimo“ procesu; na druhej strane aby v ňom neutopili svoju vlastnú špecifickú milosť, autoritu a služobnú zodpovednosť.
Dve užitočné upresnenia, ktoré sa týkajú prijímania rozhodnutí pri procese rozlišovania, sú:
– Vďaka rozdielu medzi poradným hlasom a hlasom rozhodovania je Boží ľud povolaný ponúknuť všetky potrebné hodnotenia pre záverečné rozhodovanie zo strany tých, ktorí na to majú služobnú zodpovednosť.
– S tým súvisí aj rozdiel medzi procesom prípravy rozhodnutia (decision-making) a procesom prijímania rozhodnutia (decision-taking) na konci celého procesu.
Aby prijaté rozhodnutie nezostalo len zbožným želaním, je potrebné predvídať podmienky, ktoré umožnia jeho realizáciu, a poskytnúť zdroje, ktoré umožnia jeho realizáciu.
Vždy treba byť otvorení prekvapeniu a fantázii Ducha Svätého.
b) Spravovanie konfliktov. Nemôžeme si klamať, že nedochádza ku konfliktom. Dochádza, a to aj k veľmi bolestivým. Pre zdravie cirkevného života a pre každý synodálny proces je nevyhnutné, aby sa čo najviac vyniesli na povrch jeho skutočné, často skryté dôvody týchto konfliktov.
Existuje stratégia, ktorú možno rozvážne a odvážne použiť pri riadení konfliktov a ktorá zodpovedá spirituálnej a sociálnej paradigme spoločenstva v Kristovi (koinonía): nie je to stratégia podľa Hegelovej alebo Marxovej dialektiky (odstránenie antitéz v syntéze) ani stratégia typická pre demokratickú dialektiku (pozitívny kompromis medzi rôznymi tézami), ale ani stratégia, hoci tvorivá, integrácie polarít na vyššej úrovni rovnováhy.
Spoločenstvo v Kristovi (koinonía) nepozná výnimky ani odchýlky: nesmie sa porušiť. Treba v ňom zotrvať, prebývať, nech to stojí, čo to stojí – vydržať, vysvetľovať si veci, až kým nepochopíme dôvody toho druhého. A dať každému na vedomie túto nevyhnutnú požiadavku života v Kristovi. Jedinou výnimkou je, keď neexistuje úprimný a objektívny úmysel nechať sa ovplyvniť, zo strany jednotlivcov alebo všetkých spoločne, existenciou v Kristovi.
Práve tento princíp vyjadruje pápež František slovami, že „jednota prevláda nad konfliktom“ (porov. EG 226 – 230). Je potrebné mať odvahu jasne o tom hovoriť a – po objasnení príčin konfliktu – dospieť k riešeniu alebo posunúť ho, aby riešenie bolo ovocím cítenia v Duchu a synodálneho myslenia všetkých, ktorí skutočne prešli Ježišovým paschálnym ohňom.
c) A nakoniec overenie. Overiť znamená verum facere, čiže vyskúšať, preveriť ovocie rozlišovania a realizácie výsledného rozhodnutia. Napokon až ovocie povie, či strom je dobrý. A vždy treba byť otvorení prekvapeniu a fantázii Ducha Svätého, ktorý aj vo fáze realizácie môže otvárať nové scenáre a žiadať, aby sme brali do úvahy neočakávané veci, ktoré môže vzbudiť, a dokonca aj náhle ex novo: „lebo vanie, kam chce“ (porov. Jn 3, 8).
Zdroj: časopis Ekklesía, č. 1. Redakčne krátené.
Článok je súčasťou projektu portálu nm.sk Pochopiť a žiť synodalitu.
Zdroj: nm.sk