[verzia pre mobil]
TK KBS

Dnes je streda 03. 07. 2024   Meniny má Miloslav      Pošlite tip TK KBS [RSS][Email][Mobile][Twitter][Instagram][Threads][Facebook] Vyhľadávanie

Home Najnovšie Domáce Zahraničné Foto Video Audio Press

  Kalendár správ
<<  júl  >>
poutstštpisone
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031    

  Život Cirkvi
Program biskupov
Pozvánky na akcie
Programové tipy
Podcast:
Google|Apple|Spotify

  Sekretariát KBS
Konferencie KBS
Synoda
Zamyslenia KBS
Financovanie Cirkvi

  Pápež František
Životopis
Generálne audiencie
Anjel Pána [audio]
Urbi et Orbi
Aktivity
Ranné homílie

Ako čeliť šikane inovatívnym spôsobom? Odpovede ponúkol webinár
P:3, 14. 12. 2023 09:35, DOM

Bratislava 14. decembra (TK KBS) Téma šikany rezonuje v spoločnosti čoraz viac. Zo štatistík Štátnej školskej inšpekcie vyplýva, že viac ako tretina žiakov bola raz alebo viackrát svedkom šikanovania a takmer každý šiesty žiak na Slovensku sa stal jeho obeťou. Prax ukazuje, že potrestanie páchateľa môže byť spojené s rizikom pomsty a nemusí vždy priniesť očakávané výsledky a viesť k zlepšeniu situácie. Ako sa voči šikane efektívne brániť a ako jej predchádzať, sa záujemcovia mohli dozvedieť v rámci webinára s názvom Ako čeliť šikane inovatívnym spôsobom. Mediátorka a školiteľka Beate Roggenbucková ponúkla koncept, ktorý sa nezameriava na trestanie vinníka, ale na zmenu skupinovej dynamiky a priblížila, ako tento prístup funguje v praxi.

V skutočnosti aktivity šikanovania sledujú ostatní – a v mnohých prípadoch je to práve ich otvorený alebo tichý súhlas, ktorý šikanujúceho povzbudzuje, aby vo svojom konaní pokračoval. Šikanovanie je tak skupinový jav. Nerovnováha moci vyžaduje, aby sa do situácie zapojil aj pedagóg, s ktorým má šikanovaná obeť dobrý vzťah. Ubezpečí ho o odhodlaní pomôcť mu a prispieť k vyriešeniu problému. Následne od obete zistí mená priateľov v triede, ktorí ju podporujú, a zároveň aj mená tých, ktorí sa na šikanovaní podieľajú. Premyslený zásah, ktorý vedie k odmietnutiu podpory páchateľa, môže šikanovanie zastaviť. Práve tento otvorený prístup, ktorý nie je primárne zameraný na identifikovanie a potrestanie obete, je tým zázračným kľúčom, vďaka ktorému Prístup bez obviňovania funguje.

„Jedinečnosť tohto prístupu je práve v tom, že nejde o podpornú skupinu pre šikanovaného žiaka, ale pre učiteľa, ktorý sa takýmto spôsobom snaží zozbierať nápady a opatrenia, ktoré môžu členovia skupiny realizovať, aby sa šikanovanie zastavilo,“ vysvetlila Roggenbucková. Podľa nej pomocou tzv. „búrky lásky“ môže každý zo zúčastnených svojou troškou prispieť k tomu, že sa bludný kruh šikany zastaví. Hoci niektorým sa môže zdať Prístup bez obviňovania málo direktívny a môžu spochybňovať jeho účinnosť, prax ukazuje, že v 90 % nemeckých škôl, v ktorých bol aplikovaný, viedol k pozitívnym výsledkom. Dôležitú rolu tu zohrávanú aj rodičia, pedagógovia, ktorí môžu ako prví na dieťati spozorovať zmeny a vytušiť, že môže byť obeťou šikany. Medzi tieto znaky patrí napríklad depresívna nálada, pokles výkonu v škole, problémy s koncentráciou, obavy, hnev, vnútorná uzavretosť, bolesti hlavy alebo uzavretie sa do vlastného sveta. Práve včasný zásah rodiča či učiteľa môže zamedziť tomu, aby šikanovanie pokračovalo. Kvôli veľkému záujmu o tému šikany sa portál Nové mesto rozhodol ponechať stream verejne dostupný. Záujemcovia si záznam webinára môžu pozrieť na jeho Youtube kanáli nm.sk.

TK KBS informovala Júlia Kubicová 



( TK KBS, jk, nm, ml; kj ) 20231214019   |   Upozorniť na chybu v správe |

[naspäť]