[verzia pre mobil]
TK KBS

Dnes je štvrtok 26. 12. 2024   Meniny má 2. sviatok vianočný; Štefan      Pošlite tip TK KBS [RSS][Email][Mobile][Twitter][Instagram][Threads][Facebook] Vyhľadávanie

Home Najnovšie Domáce Zahraničné Foto Video Audio Press

  Kalendár správ
<<  december  >>
poutstštpisone
       1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     

  Život Cirkvi
Program biskupov
Pozvánky na akcie
Programové tipy
Podcast:
Google|Apple|Spotify

  Sekretariát KBS
Konferencie KBS
Synoda
Zamyslenia KBS
Financovanie Cirkvi

  Pápež František
Životopis
Generálne audiencie
Anjel Pána [audio]
Urbi et Orbi
Aktivity
Ranné homílie

Vo viacerých farnostiach sa počas adventného obdobia začali tzv. roráty
P:3, 04. 12. 2023 10:55, DOM

Bratislava 26. novembra (TK KBS) Vo viacerých farnostiach začali počas adventného obdobia tzv. roráty, čiže sväté omše pred svitaním. TK KBS prináša pri tejto príležitosti ich historické pozadie, ktoré spracoval katolícky kňaz Daniel Dian.

Rozvoj liturgie kráčal ruka v ruke so stále zväčšujúcou sa slobodou Cirkvi po Milánskom edikte v roku 313. V súvislosti s postupným vznikom a rozvojom prežívania mystérií Ježiša Krista sa formuje aj liturgický kalendár. V ňom sa postupne objavujú aj sviatky Ježišovej matky, ktorú nebolo možné vynechať v spomienke a slávení života Ježiša Krista. Jej úcta sa datuje už od prvých kresťanských čias. Niet sa čo diviť, že veriaci v túžbe po väčšej zbožnosti si osobitným spôsobom všímajú matku Ježiša Krista. A tak aj v liturgickom kalendári sa postupne udomácňujú dni jej sviatkov. Prvé vzývanie Márie nachádzame už v 3. alebo začiatkom 4. storočia. Práve tu sú už prvé stopy mariánskych sviatkov, a to najmä na Východe.

Podľa východných teológov Mária je najobľúbenejším zrkadlom Božieho tajomstva. Pri nej môžeme najlepšie prerozjímať tajomstvo Božieho vtelenia, ako ústrednej výpovede našej viery. Práve v adventnom období rímska liturgia slávi plán spásy, v ktorom milosrdný Boh povolal patriarchov a pripútal si ich zmluvou lásky. Knihy Starého zákona predpovedajú Kristov príchod, a „čoraz častejšie ukazujú na postavu ženy, Matky Vykupiteľa“ (LG 55), totiž postavu Panny Márie, ktorú Cirkev velebí ako radosť Izraela a vznešenú dcéru Siona. V adventnom období liturgia denne slávi Gabrielovo posolstvo preblahoslavenej Panne Márii.

Práve v súvislosti s týmto pohľadom bol zvyk v minulosti intenzívne sláviť tzv. roráty, čiže svätú omšu pred svitaním. Ňou sa naznačovalo smutné položenie ľudstva, ktoré kráča vo tmách, kým mu narodenie Krista neprinieslo svetlo, svetlo Božieho zjavenia, ako aj blaživú nádej na vykúpenie.

Slovo rorate je zo začiatku antifóny Rorate, caeli de super čiže Roste, nebesia, z výsosti. Touto antifónou sa začínala votívna omša ku cti Panny Márie v advente. Vždy sa slávila v bielej farbe počas celého adventu. Touto svätou omšou sa u veriacich Cirkvi obnovovala túžba, ktorou praotcovia očakávali príchod Vykupiteľa.

Túto svätú omšu môže kňaz slúžiť aj po liturgickej reforme Druhého vatikánskeho koncilu v adventných fériach do 16. decembra na úsvite dňa, samozrejme s osobitnými čítaniami na každý deň. Rorátnu svätú omšu možno slúžiť aj tak, že sa berie omša zo dňa, pred ktorou sa spieva Anjel Pána a antifóna Rorate. Z pastoračných dôvodov, a možno aj ako odpoveď na komerciu, ktorá zatláča Advent masívnou kampaňou Vianoc už dobre že nie od septembra, je dobré sláviť Roráty a vrátiť Advent do nášho života.

Advent – čas prípravy na druhý príchod Ježiša

Advent v súčasnosti v podstate je čas, v ktorom sa veriaci viac majú venovať príprave na druhý príchod Ježiša Krista na konci sveta. Preto sa takto napĺňa zmysel adventu aj vo význame slova adventus – očakávanie. Toto zameranie adventu sa končí 16. decembra.

Od 17. decembra má adventné obdobie charakter spomienky na historické očakávanie Spasiteľa v biblickom počítaní štyroch tisícročí. Tu v priebehu týždňa nám to pripomínajú najmä liturgické čítania vo svätej omši, ktoré nám v priereze podávajú najdôležitejšie udalosti a približujú hlavných aktérov dejín pred narodením Krista.

Vianočné sviatky v svojej podstate sú naozaj uvedomením si príchodu Krista a hlavne uvedomenia si prečo prišiel, ako sa to modlíme v Kréde, ....ktorý pre nás a pre našu spásu zostúpil z nebies a mocou Ducha Svätého vzal si telo z Márie Panny a stal sa človekom. Za nás bol aj ukrižovaný, umrel a bol pochovaný, ale tretieho dňa vstal zmŕtvych. Vystúpil na nebesia... a zasa príde súdiť živých i mŕtvych.

Prišiel, aby človeku priniesol zvesť o Božom milosrdenstve, sám nám ukázal príklad o možnosti plnenia jeho náuky. Priniesol posolstvo lásky a nádeje. Preto Vianoce vôbec nie sú o daroch v našich rodinách a vlastne bez Krista a jeho prijatia nemajú tieto sviatky žiaden význam. Vianoce bez Krista sú najväčším nezmyslom. Vianoce patria tým, ktorým Kristus je Spasiteľ a Vykupiteľ!

Zdroj: Archív TK KBS / Daniel Dian



( TK KBS, dd, ml; pz ) 20231204031   |   Upozorniť na chybu v správe |

[naspäť]