Bratislava 28. septembra (TK KBS) „Poľné presbytérium v šastínskej krajine vo fotografiách ateliéru Bogár architekti“ je názov výstavy, ktorú otvorili v evanjelizačnom Dome Quo Vadis v Bratislave. Koná sa pri príležitosti druhého výročia návštevy pápeža Františka na Slovensku a prináša niekoľko pohľadov do zákulisia príprav pontifikálnej svätej omše a výstavby poľného presbytéria v Šaštíne, ktorého návrh vytvorili architekti Michal Bogár, Mária Bogárová, Ema Ruhigová a Roman Ruhig. Výstava potrvá do 27. októbra 2023.
„Pred dvomi rokmi sa na Slovensku konala mimoriadna udalosť, ktorá mala svoj nemalý význam pre domáce prostredie, aj ohlas v zahraničí. Navštívil nás Svätý Otec František. Na udalosť, ktorá vstúpila do histórie, sa dá pozrieť z rôznych hľadísk. Návšteva okrem iného priniesla aj očakávania odbornej verejnosti, ako si poradíme s architektúrou dočasných liturgických priestorov, ktoré zvyknú mať svoje rezervy. A aj s odstupom času môžeme povedať, že realizácia liturgického priestoru pre pontifikálnu omšu v Šaštíne, 15. septembra 2021, očakávania dokonca predbehla, čo ani zďaleka nie je samozrejmé. Vytvorila dokonca precedens toho, že nevyhnutná spolupráca a rešpektujúci dialóg všetkých zainteresovaných strán, v tomto prípade Cirkvi, architektúry a umenia, je možný a prináša svoje ovocie. Vyhlásenú súťaž vyhrali a realizovali dva manželské páry architektov: Michal a Mária Bogárovci a Ema a Roman Ruhigovci, ktorí o architektonicko-výtvarnej koncepcii od začiatku komunikovali s výtvarníkmi – Dorotou Sadovskou (obraz sv. Jozefa), Martinom Lettrichom (korpus Krista) a Viktorom Oravcom (sklené detaily v liturgických prvkoch),“ píše v tlačovej správe kurátorka výstavy Daniela Čarná.
„Michal a Mária Bogárovci proces stavby, ktorá vyrástla na šaštínskom poli, dokumentovali a podarilo sa im zachytiť zákulisie a neopakovateľnú atmosféru prípravy podujatia, na realizácii ktorého sa podieľali stovky ľudí a dobrovoľníkov. Fotografie, ktoré doteraz neboli publikované, upriamujú našu pozornosť aj vnútorný zrak k tomu, aký odkaz z pápežovej návštevy v nás rezonuje aj s odstupom dvoch rokov. Ukazujú ako zo zeme postupne ,vyrastala‘ konštrukcia presbytéria, zavedú nás do súkromných priestorov ,poľných sakristií‘, kde sme svedkami prípravy bohoslužobných rúch navrhnutých Janou Zaujecovou aj obrazov, ktoré kultivovali stanové priestory, od Jozefa Jankoviča, Rudolfa Sikoru, Kláry Bočkayovej, Veroniky Rónaiovej, Ladislava Čarného, Vladimíra Kordoša a Fera Guldana ̶ umelcov, ktorí majú čo povedať aj k rozbiehajúcemu sa dialógu umenia a Cirkvi. Napokon, projekt bol nominovaný na prestížne architektonické ocenenie CE ZA AR 2022. Veríme, že na vysokú koncepčnú a realizačnú úroveň, ktorú šaštínsky príklad nastavil, sa podarí nadviazať aj v budúcnosti,“ dodala Daniela Čarná.