[verzia pre mobil]
TK KBS

Dnes je sobota 18. 05. 2024   Meniny má Viola      Pošlite tip TK KBS [RSS][Email][Mobile][Twitter][Instagram][Threads][Facebook] Vyhľadávanie

Home Najnovšie Domáce Zahraničné Foto Video Audio Press

  Kalendár správ
<<  máj  >>
poutstštpisone
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

  Život Cirkvi
Program biskupov
Pozvánky na akcie
Programové tipy
Podcast:
Google|Apple|Spotify

  Sekretariát KBS
Konferencie KBS
Synoda
Zamyslenia KBS
Financovanie Cirkvi

  Pápež František
Životopis
Generálne audiencie
Anjel Pána [audio]
Urbi et Orbi
Aktivity
Ranné homílie

Svätý Otec vymenoval šanghajského biskupa pre dobro diecézy a dialóg
P:3, 16. 07. 2023 10:10, ZAH

Vatikán 16. júla (VaticanNews) Pápež František v sobotu vymenoval Mons. Josepha Shen Pina (v oficiálnom čínskom prepise Šen Bina) a preložil ho z diecézy Hai Men v provincii Jiangsu. K tomuto rozhodnutiu a možnému rozvoju dialógu medzi Svätou stolicou a orgánmi Čínskej ľudovej republiky poskytol kardinál štátny sekretár Pietro Parolin vatikánskym médiám nasledujúci rozhovor.

V rozhovore pre vatikánske médiá kardinál štátny sekretár vysvetľuje dôvody vymenovania „cteného pastiera“ Mons. Shen Pina a opätovne vyjadruje túžbu Katolíckej cirkvi po dialógu a nádej na otvorenie stáleho styčného úradu Svätej stolice v Číne

- Vaša Eminencia, Svätá stolica oznámila rozhodnutie Svätého Otca vymenovať šanghajského biskupa Jozefa Shen Pina nejaký čas po tom, ako tam už bol biskup de facto preložený z diecézy Hai Men. Prečo sa tak stalo a čo toto gesto pápeža Františka znamená?

Na vysvetlenie toho, čo sa stalo, sa zdá byť užitočné pripomenúť precedensy a okolnosti prípadu. Ako si iste spomínate, dočasná dohoda o vymenovaní biskupov v Číne bola 22. októbra 2022 predĺžená o ďalšie dva roky. Približne o mesiac neskôr musela Svätá stolica vyjadriť prekvapenie a ľútosť nad správou o inštalácii J. E. Mons.Jána Peng Weiqiao, biskupa Yujiang, za pomocného biskupa diecézy Jiangsu, ktoré nebolo uznané Svätou stolicou a bez toho, aby bola Svätá stolica konzultovaná alebo informovaná.

Pokiaľ ide o Šanghaj, Svätá stolica bola na druhej strane informovaná o opatreniach čínskych orgánov na preloženie biskupa Jozefa Shen Pina, biskupa diecézy Chai-men, ale opäť sa na nich nezúčastnila. Rozhodnutie Svätej stolice neponáhľať sa s verejným vyjadrením k prípadu sa preto vysvetľuje potrebou dôkladne posúdiť pastoračnú situáciu šanghajskej diecézy, ktorú Svätá stolica uznáva a ktorá je už príliš dlho bez biskupa, ako aj vhodnosť preloženia biskupa Shen Pina, rešpektovaného pastiera. Obe tieto preloženia sa uskutočnili bez účasti Svätej stolice. Zdá sa, že takýto postup nerešpektuje ducha dialógu a spolupráce, ktorý sa v priebehu rokov vytvoril medzi Vatikánom a čínskou stranou a ktorý našiel oporu v spomínanej dohode.

Oba tieto transfery sa uskutočnili bez účasti Svätej stolice. Zdá sa, že tento spôsob konania nerešpektuje ducha dialógu a spolupráce, ktorý sa v priebehu rokov vytvoril medzi Vatikánom a čínskou stranou a ktorý našiel oporu v tejto dohode. Svätý Otec František sa však rozhodol napraviť kánonickú nezrovnalosť, ktorá vznikla v Šanghaji, s ohľadom na väčšie dobro diecézy a plodné vykonávanie biskupskej pastoračnej služby. Zámer Svätého Otca je v podstate pastoračný a umožní biskupovi Šen Piňovi pracovať s väčším pokojom na podpore evanjelizácie a posilnení cirkevného spoločenstva. Zároveň dúfame, že sa mu podarí po dohode s autoritami uprednostniť spravodlivé a múdre riešenie niektorých ďalších otázok, ktoré sa v diecéze dlhodobo riešia, ako napríklad postavenie dvoch pomocných biskupov, J. E. Mons. Ma Ta-Čchinga, ktorý stále nemôže vykonávať svoju službu, a J. E. Mons. Josepha Singa Wen-ts'i, ktorý sa stiahol.

- Môžete nám vzhľadom na dôvernosť textu povedať, čo v tejto súvislosti stanovuje dočasná dohoda alebo aspoň či sa vzťahuje na takéto prípady?

Ako je známe, Dočasná dohoda o menovaní biskupov v Číne bola medzi stranami uzavretá 22. septembra 2018 s platnosťou na dva roky a odvtedy bola dvakrát obnovená, prvýkrát v roku 2020 a druhýkrát v roku 2022. Jej text je dôverný, pretože ešte nebol definitívne schválený a týka sa základného princípu konsenzu pri rozhodovaní o otázkach týkajúcich sa biskupov. Ak sa vyskytnú situácie, ktoré sa zdajú byť nové a nepredvídateľné, ide o to, aby sme sa ich pokúsili vyriešiť v dobrej viere a s nadhľadom, pričom si znovu prečítame, čo sa v dohode píše, a inšpirujeme sa princípmi, ktoré viedli k jej vypracovaniu. Preto sa snažíme tento bod objasniť v otvorenom dialógu a úctivej konfrontácii s čínskou stranou. Dôverujúc múdrosti a dobrej vôli všetkých dúfame, že sa nám podarí dospieť k pozitívnym záverom, ktoré budú užitočné pre pokračovanie cesty a prekonanie všetkých ťažkostí.

- Myslíte si, že sa jednostranné presuny biskupov budú v Číne opakovať? A prečo je dôležité, aby menovanie biskupov v Číne bolo konsenzuálne?

Predovšetkým by som chcel povedať, že premiestňovanie biskupov z jednej diecézy do druhej nie je kánonickou anomáliou, ale opatrením, ktoré je takpovediac súčasťou „fyziológie“ cirkevnej správy na celom svete, keď si to vyžadujú pastoračné potreby a v podstate dobro duší. Aj v Číne, ak sa v neobsadenej diecéze nenájde vhodný kandidát, je užitočné hľadať širšie. V tomto zmysle Svätá stolica nie je proti premiestňovaniu biskupov v rámci Číny. Problém by nastal, ak by sa postupovalo nekonsenzuálnym spôsobom. Podľa môjho názoru správne uplatňovanie dohody umožňuje vyhnúť sa takýmto ťažkostiam.Preto je dôležité, dokonca by som povedal, že je nevyhnutné, aby sa všetky menovania biskupov v Číne, vrátane presunov, uskutočňovali konsenzom, ako bolo dohodnuté, a v duchu dialógu medzi stranami. Spoločne musíme predchádzať disharmonickým situáciám, ktoré vedú k nezhodám a nedorozumeniam dokonca aj v rámci katolíckych komunít, a riadne vykonávanie dohody spolu s úprimným dialógom je jedným z prostriedkov, ako to dosiahnuť.

- Aké ďalšie otázky by bolo dôležité, aby obe strany riešili spoločne a prečo?

Existuje mnoho tém, ktoré je potrebné naliehavo riešiť, pretože v čínskej cirkvi je veľa zložitých situácií a otvorených otázok. Spomeniem len tri: biskupská konferencia, komunikácia čínskych biskupov s pápežom a evanjelizácia. Svätá stolica si predovšetkým praje, aby sa zvýšila zodpovednosť biskupov za vedenie Cirkvi v Číne, a preto je nevyhnutné, aby bola Biskupská konferencia čo najskôr uznaná a mala štatút zodpovedajúci jej cirkevnému charakteru a pastoračnému poslaniu. V tejto súvislosti je potrebné nadviazať pravidelnú komunikáciu medzi čínskymi biskupmi a rímskym biskupom, ktorá je nevyhnutná pre účinné spoločenstvo, s vedomím, že toto všetko patrí do štruktúry a doktríny Katolíckej cirkvi, ktorú čínske úrady vždy deklarovali, že nechcú meniť. Treba totiž povedať, že prílišná podozrievavosť spomaľuje a brzdí evanjelizačné dielo: čínski katolíci, dokonca aj tí, ktorí sú definovaní ako „podzemní“, si zaslúžia dôveru, pretože úprimne chcú byť lojálnymi občanmi a chcú byť rešpektovaní vo svojom svedomí a vo svojej viere. Aby sa evanjelium šírilo s plnosťou svojej milosti a lásky, aby prinášalo dobré ovocie v Číne a pre Čínu a aby sa Ježiš Kristus „stal Číňanom s Číňanmi“, je potrebné prekonať nedôveru voči katolicizmu, ktorý nie je náboženstvom, ktoré by sa malo považovať za cudzie, nieto ešte za odporujúce kultúre tohto veľkého národa. Bude pre nás veľkou radosťou, keď sa to stane skutočnosťou, a priznám sa, že ja osobne sa za tento úmysel modlím každý deň.

- Ako vidíte budúcnosť dialógu medzi Svätou stolicou a predstaviteľmi Čínskej ľudovej republiky?

V prvom rade by som chcel povedať, že ak som súhlasil s poskytnutím tohto rozhovoru, je to preto, že katolícki veriaci, a to nielen tí v Číne, majú právo byť riadne informovaní. V skutočnosti som v tejto súvislosti dostal mnoho žiadostí od rôznych náboženských spoločenstiev a ľudí, ktorí sa o túto tému úprimne zaujímajú. Dúfam preto, že moje slová budú v tomto smere užitočné a pomôžu objasniť a vyriešiť ťažkosti. Som si vedomý, že prekážky na ceste podkopávajú dôveru a uberajú pozitívnu energiu. Napriek tomu sa mi dôvody na dialóg zdajú ešte silnejšie. Dialóg medzi Vatikánom a čínskou stranou zostáva skutočne otvorený a verím, že je do istej miery povinnou cestou.

To, že existujú problémy, je nevyhnutné, ale ak tento dialóg rastie v pravde a vzájomnom rešpekte, môže byť prospešný pre Cirkev a pre čínsku spoločnosť. Ak má byť hladší a prinášať ovocie, zdá sa mi, že by bolo nanajvýš užitočné otvoriť v Číne stály styčný úrad Svätej stolice. Dovoľte mi dodať, že podľa môjho názoru by takáto prítomnosť nielen podporila dialóg s občianskymi predstaviteľmi, ale prispela by aj k úplnému zmiereniu v čínskej cirkvi a jej ceste k vytúženej normalite.

Služba inšpirovaná evanjeliom, a nie ekonomickými a politickými záujmami, ktorú Cirkev práve preto, že je katolícka, poskytuje národom a ich ľudskému, duchovnému a materiálnemu pokroku, je všetkým poctivým pozorovateľom na očiach. Ako zdôraznil už pápež Benedikt XV. v liste Maximum illud z 30. novembra 1919: „Božia Cirkev je katolícka a nie je cudzia žiadnemu národu ani ľudu“. Aj ja chcem zdôrazniť, že Katolícka cirkev má Číne stále čo dať a že Čína má Katolíckej cirkvi čo dať.

Na záver by som chcel povedať, že sme podpísali dohodu, ktorú možno označiť za historickú, ale ktorú treba realizovať v plnom rozsahu a čo najsprávnejšie. Dnes, v rozhodujúcej chvíli uplatňovania, potrebujeme dobrú vôľu, konsenzus a spoluprácu, ktoré nám umožnili uzavrieť tento prezieravý dohovor! Svätá stolica je odhodlaná prispieť svojím dielom k tomu, aby táto cesta pokračovala.



( VaticanNews CZ, ml; pz ) 20230716002   |   Upozorniť na chybu v správe |

[naspäť]