Na svätej omši za obete vojny na Ukrajine v Košiciach bol i kardinál Koch P:3, 29. 03. 2023 11:51, DOM
Košice 29. marca (TK KBS) Na základe pozvania Rady európskych biskupských konferencií bola v utorok 28. marca 2023 v Katedrále sv. Alžbety svätá omša za obete vojny na Ukrajine. Svätá omša na tento úmysel sa v tento deň slúžila po celej Európe. Vzácnym hosťom slávenia bol prefekt Dikastéria na podporu jednoty kresťanov, kardinál Kurt Koch. V úvode svätej omše kardinál v krátkom príhovore zdôraznil, že svätosť, ktorú vidíme v mučeníkoch je základom mieru a pokoja, a za ten sa aj modlíme.
„Cirkev nemá byť súčasťou problému, ale má byť súčasťou jeho riešenia. K tomu, aby sme dospeli k mieru je potrebná modlitba. V Jánovom evanjeliu čítame ako sa Kristus modlil za jednotu učeníkov. On sám nedal jednotu príkazom, ale modlil sa za jednotu, a preto ani mi nemôžeme urobiť nič lepšie ako on modliť sa za túto jednotu. Dnes predovšetkým za mier na Ukrajine,“ uviedol kardinál Koch.
Hlavným celebrantom a kazateľom svätej omše za mier bol košický pomocný biskup Marek Forgáč. Ako zdôraznil, ak máme otvorené oči a vnímavé srdce, nemôžeme prehliadnuť v našej spoločnosti eskaláciu napätia, či už vo svete alebo u nás na Slovensku.
Spoločnosť zhrubla, čo vidieť v agresivite, diskusiách, komentároch, na sociálnych sieťach a ovplyvňuje to aj naše pohnútky, skutky a činy. Aj v aktuálnej kríze, ktorá vyhnala ľudí z vojnovej krajiny aj do našej vlasti, sa už stretávame s rôznymi zvláštnymi názormi, ktoré nesvedčia o kresťanskej láske.
Biskup Forgáč citoval aj zo slov apoštola Jána: „Ako môžeš hovoriť, že miluješ Boha, ak nemiluješ človeka? Naša láska sa stáva najrukolapnejšou, keď ju prejavujeme trpiacim. Aby sme nezhrubli vo svojich postojoch a aby nám srdce nestvrdlo, našim referenčným bodom má byť trpiaci človek a láska k nemu.
Táto láska potom definuje aj našu lásku k Bohu. To je to kritérium, cez ktoré máme všetko ostatné posudzovať až do tej miery, že všetko ide nabok. Osobné záujmy, komentáre, názory, konšpirácie... dokonca v niektorých prípadoch aj náboženské zvyklosti a normy. Máme takéto príklady vo Svätom Písme, v Starom i Novom Zákone.
Spomeňme na Eliáša, ktorý vo svojom zápale vyhubil všetkých falošných prorokov boha Bála. Keď však prišiel do Sarepty, pohanského mesta, kde sa tiež uctieval pohanský boh Bál, stretol tam chudobnú vdovu so synom, ktorá sa chystala zomrieť. Vtedy všetko išlo bokom, aj jeho zápal voči uctievačom Bála.
A tejto žene pomohol, lebo kritériom má byť vždy trpiaci človek. Podobne vidíme Ježiša, ktorý dá všetko bokom, ak vidí trpiacich.“ Vojna nemá víťazov, dodal ďalej biskup Forgáč. Trpia mnohí nevinní a mnoho utrpenia vidí len Boh.
„Nech každý pohľad na východ od nás je pohľadom na trpiaceho Krista a tento pohľad nech nás privádza k ľútosti, vnútornej bolesti, modlitbe za obete. A keď na Veľký piatok budeme dvíhať kríž k poklone, nech pohľad ne neho nám otvára oči a naše srdce robí vnímavým, aby sme v ňom videli všetkých trpiacich. Nech formuje naše postoje, diskusie, komentáre, pohnútky, ale hlavne skutky a činy. Nech nás privádza k modlitbe za tých, ktorým sa ubližuje, aby aj o nás platilo – odstránim z vášho tela srdce kamenné a dám vám srdce z mäsa.“