Bratislava 15. marca (TK KBS) Pôstne obdobie je časom pristupovania k sviatosti zmierenia. Ako povedal pre Tlačovú kanceláriu KBS gréckokatolícky kňaz Michal Hospodár, ku svätej spovedi pristupujeme správne vtedy, keď chceme získať odpustenie všetkých svojich hriechov. „Ak sme dostatočne pripravení a disponovaní, tak prostredníctvom spovede nám Boh odpúšťa všetky naše hriechy a už sa k ním nemusíme (nemáme) vracať,“ zdôraznil.
Načo je však potom generálna spoveď? Generálna spoveď má podľa Michala Hospodára význam vtedy, keď prináša duchovné ovocie. „Medzi duchovné ovocie môžeme zaradiť napríklad hlbšiu ľútosť, pevnejšie predsavzatie, väčší duševný pokoj, odpustenie časných trestov vo zvýšenej miere. V praxi sa takáto generálna spoveď odporúča pri vážnych životných udalostiach, ako je vstup do manželstva alebo zasväteného života či pri duchovných cvičeniach alebo nejakom významnom životnom jubileu,“ povedal s tým, že niekedy je generálna spoveď dokonca nevyhnutná. Taký prípad nastáva podľa neho vtedy, ak niektorá predchádzajúca spoveď nebola platná. „Mohlo sa to stať z dôvodu neúplného vyznania hriechov, alebo slabej ľútosti,“ uviedol.
Na druhej strane, ak sa niekto chce veľmi často spovedať, môže ísť podľa Michala Hospodára o jeho osobný problém s názvom škrupulozita. „Pod týmto názvom chápeme neodôvodnený strach a obavu z páchania hriechov. Škrupulozita je duševnou chorobou, preto takým penitentom je príliš častá a tiež generálna spoveď škodlivá. Spôsobuje im nové úzkosti a môže viesť až k totálnej psychickej patológii,“ vysvetlil.
Pri spovedi konáme najprv spytovanie svedomia, čo je v kresťanskom poňatí duchovný úkon porovnania svojho života so životom Ježiša Krista. „Súčasne spytovanie svedomia slúži aj ako prostriedok sebapoznania. Bolo by nesprávne, ak by sme naše nedokonalosti a pády, spoznané v spytovaní svedomia, považovali za stredobod pokánia. To by niektorých mohlo viesť k podobnej pýche ako u farizeja z Ježišovho podobenstva, ktorý na sebe vlastne nenašiel hriech iba sebachválu (porov. Lk 18, 9 – 14). Tým najdôležitejším pri spovedi vždy zostáva ľútosť. Ľútosť je bolesť duše nad spáchanými hriechmi. Pri niektorých ľuďoch sa prejavuje aj darom kajúcich sĺz (gr. penthos). Bez opravdivej ľútosti niet odpustenia,“ zdôraznil Michal Hospodár. Naproti tomu niekedy je podľa neho vyznanie hriechov z rôznych príčin neúplné, ale odpustenie hriechov pre hlbokú ľútosť je platné a účinné. Takáto hlboká (dokonalá) ľútosť odpúšťa hriechy už aj pred sviatostným vyznaním.
Pri predsavzatiach po sviatosti zmierenia treba byť opatrní. „Niekedy si dáme širokú škálu predsavzatí a nič z toho nezrealizujeme. Predsavzatie je vlastne neúčinné, ak ho hneď nezačneme aj v praktickom živote konkrétnym spôsobom uskutočňovať. Len takéto konkrétne a jasné predsavzatie je prostriedkom na zmenu či nápravu života v nejakej oblasti. Rozumné je radšej si stanoviť menej predsavzatí, ale s o to väčšou intenzitou sa zacvičovať do ich splnenia,“ dodal Michal Hospodár.