Afrika 8. marca (Vatican News) V nedeľu skončilo synodálne kontinentálne stretnutie afrických cirkví v hlavnom meste Etiópie Addis Abeba. Viac ako 200 účastníkov sa snažilo definovať výsledný dokument, ktorý ponúkne príspevok tejto oblasti k "Instrumentum laboris" na októbrovom zhromaždení.
Synodálna cesta môže byť náročná, ale je absolútne nevyhnutná. To je skúsenosť účastníkov Afrického kontinentálneho synodálneho zhromaždenia, ktoré bolo od 2. do 6. marca v etiópskej Addis Abebe a na ktorom sa diskutovalo o prioritných otázkach cirkvi v Afrike.
Božia rodina v Afrike
Delegátka sestra Esther Lukas Jose Maria vyzvala účastníkov, aby nemysleli na seba, ale na „Božiu rodinu cirkvi v Afrike." „Ešte sme nedospeli do fázy vecí, ktoré treba urobiť," vysvetlila, „ale sme vo fáze počúvania jeden druhého a Ducha Svätého. To je to, čo budeme ponúkať ako cirkev v Afrike. A priorita znamená to najdôležitejšie, nie všetko. Pretože máme 15 skupín, chceme získať 15 prioritných oblastí, ktoré zredukujeme na päť.“
Stanovenie prioritných tém
Ako to už však pri duchovnom rozlišovaní býva, vybrať z pätnástich priorít len niekoľko sa ukázalo ako náročné. Pre facilitačný tím sobotňajšieho popoludňajšieho zasadnutia bolo skôr námahou viesť zhromaždenie k zhode na ôsmich prierezových témach. Po dlhom počúvaní nakoniec syntéza príspevkov pätnástich pracovných skupín vyzdvihla nasledujúce prioritné oblasti pre cirkev v Afrike:
1. Pastoračná starostlivosť o rodiny, ktorá sa zameriava na súčasné výzvy, ako sú rozvody, rozpadnuté manželstvá a znovu zosobášení ľudia, osamelí rodičia.
2. Prehĺbenie afrických kultúrnych hodnôt, ktoré sú už od prvej africkej synody v roku 1995 zakotvené v poňatí cirkvi ako Božej rodiny, bez toho, aby sa však zanedbávala náuka cirkvi.
3. Zohľadnenie africkej komunitnej kultúry vyjadrenej vo filozofiách ako Ubuntu, Ujamaa, Indaba a Palaver, kde sú kľúčovými princípmi spoluzodpovednosť a subsidiarita.
4. Záväzok bojovať proti využívaniu prírodných zdrojov, čo na africkom kontinente často vedie k vojnám a sociálnym konfliktom.
5. Podpora liturgickej obnovy pre aktívnu účasť veriacich so zreteľom na smernice bohoslužby.
6. Formácia Božieho ľudu, kde je zdôrazňovaný pojem inkluzivity ako spôsob podpory synodality v správe cirkvi.
7. Podpora začleňovania žien, mládeže a všetkých skupín Božieho ľudu, ktoré sa cítia byť marginalizované.
8. Ekologická spravodlivosť a nakladanie so životným prostredím ako spôsob prežívania synodálnej zmeny s cieľom riešiť ekologickú krízu.