Vatikán 3. marca (Vatican News) Otázky o zmysle tejto odriekania nachádzajú mnohé odpovede v slovách pápežov. Prinášame prehľad niektorých úvah v magistériu pápežov Františka, Benedikta XVI, Jána Pavla II, Pavla VI, a Jána XXIII.
Existujú tri prvky vlastné pôstnej ceste, ktorá sa začala na Popolcovú stredu: modlitba, pôst a almužna. Najmä pôst by sa nemal chápať len v jeho formálnom rozmere. Má skutočný význam, ako nám opakovane pripomína pápež František, ak nasledujeme príklad milosrdného Samaritána. Má hodnotu, ak si človek osvojí triezvy životný štýl, ak žije "život, ktorý neplytvá a nepremárni".
Aký pôst si želá Pán?
Pôstne obdobie je privilegovaným obdobím pôstu a pokánia. Aký druh pôstu však chce Boh od človeka? Na túto otázku odpovedá pápež František 16. februára 2018 počas rannej meditácie v kaplnke Domu svätej Marty: nejde len o "výber jedla", ale o životný štýl, ktorý si vyžaduje "pokoru" a "dôslednosť", aby človek spoznal a napravil svoje hriechy. Odpoveď, poznamenáva František, pochádza zo Svätého písma, kde čítame: "Skloň hlavu ako trstinu", teda "pokor sa", premýšľaj o svojich hriechoch. Toto, zdôrazňuje pápež František, je "pôst, ktorý chce Pán: pravda, dôslednosť". V homílii pri svätej omši na Popolcovú stredu 22. februára 2023 v Bazilike svätej Sabíny pápež pripomenul, že "pôst nie je len zbožným odriekaním, ale mocným gestom, ktoré pripomína nášmu srdcu, čo sa počíta a čo pominie".
Aká je hodnota pôstu?
V tomto pôstnom období si môžeme položiť otázku, aký zmysel má pre nás kresťanov "odopierať si niečo, čo by samo osebe bolo dobré a užitočné pre našu obživu". Benedikt XVI. vo svojom posolstve k Pôstnemu obdobiu 2009 pripomína učenie Svätého písma a kresťanskej tradície: "Sväté písmo a celá kresťanská tradícia nás učia, že pôst nám veľmi pomáha vyhnúť sa hriechu a všetkému, čo k nemu vedie. Preto sa výzva k pôstu v dejinách spásy opakuje častejšie. Keďže sme všetci zaťažení hriechom a jeho dôsledkami, pôst sa nám ponúka ako prostriedok na obnovenie priateľstva s Bohom." Odvolávajúc sa na stránky z Nového zákona, Benedikt XVI. potom zdôrazňuje, že "pravý pôst je teda zameraný na jedenie 'pravého pokrmu', ktorým je plnenie Otcovej vôle".
Čo predstavuje pôst?
Pôst počas Veľkého pôstu teda nie je len zdržiavanie sa hmotného jedla, ale v skutočnosti predstavuje "komplexnú a hlbokú skutočnosť". Ján Pavol II. to zdôraznil 21. marca 1979 vo svojom príhovore k mladým ľuďom zhromaždeným na Svätopeterskom námestí: "Pôst je symbolom, je znamením, je vážnou a podnetnou výzvou k prijatiu alebo zrieknutiu. Aké zrieknutie? Zrieknutie sa vlastného ega, teda mnohých rozmarov či nezdravých ambícií; zrieknutie sa vlastných chýb, prudkých vášní, nedovolených túžob." Pôst znamená vedieť povedať "nie", ostro a rozhodne, všetkému, čo navrhuje alebo žiada pýcha, sebectvo, neresť; znamená počúvať svoje svedomie, rešpektovať dobro iných, zostať verný svätému Božiemu zákonu. Pôst znamená stanoviť hranicu mnohým našim túžbam, niekedy aj dobrým, aby sme sa mohli plne ovládať, naučiť sa regulovať svoje inštinkty, uplatňovať svoju vôľu v dobrom." Ján Pavol II. ďalej hovorí, že pôst znamená zrieknuť sa niečoho, "aby sme sa postarali o svojho brata, aby sa pôst stal cvičením v dobrote a v láske".
Ktorý pôst by sme mali uprednostniť?
Pôst je časom odriekania a pokánia. Je to však aj "čas spoločenstva a solidarity". Pavol VI. to zdôraznil vo svojom posolstve o pôste z roku 1973, keď veriacich vyzval, aby počúvali napomenutie proroka Izaiáša: "Či nie je pôst, ktorý si želám, skôr toto: lámať svoj chlieb hladnému, priať pohostinnosť blúdiacemu nešťastníkovi; keď vidíš nahého, obliecť ho, neodmietnuť pomoc blížnemu?" Pápež Montini poznamenáva, že takéto výzvy odrážajú obavy súčasného ľudstva, v ktorom má mať každý "skutočnú účasť na utrpení a biede všetkých".
Tieto úvahy dopĺňajú podobné úvahy Jána XXIII. Cirkvi, hovorí tento pápež vo svojom rozhlasovom posolstve z roku 1963 pri príležitosti začiatku Veľkého pôstu. "Nevedie svoje deti len k vykonávaniu vonkajších praktík, ale k vážnemu záväzku lásky a veľkodušnosti pre dobro bratov vo svetle starobylého učenia prorokov": "Nie je pôst, ako si želám, skôr toto: rozviazať nespravodlivé putá, rozviazať uzly jarma, oslobodiť utláčaných, rozbiť každé jarmo? Lámať svoj chlieb hladným, priať pohostinnosť blúdiacim nešťastníkom; keď vidíš nahého, obliecť ho, neodmietnuť pomoc blížnemu? Vtedy vyjde tvoje svetlo ako úsvit, tvoja jazva sa čoskoro zahojí. Tvoja spravodlivosť pôjde pred tebou a Božia sláva za tebou (Iz 58, 6 - 8)."