Ukrajina 17. januára (VaticanNews) Vojna radikálne zmenila ekumenickú situáciu na Ukrajine, domnieva sa Pavlo Smytsnyuk, ukrajinský teológ, ktorý bol donedávna riaditeľom Centra ekumenických štúdií v Ľvove. Poukazuje tiež na osobitnú zodpovednosť ruských kresťanov všetkých denominácií v tejto dramatickej dobe. Čím viac budú verní evanjeliu, čím viac odsúdia ruskú agresiu, hoci len vo svojich srdciach, tým ľahšie bude zmierenie neskôr.
Pavlo Smytsnyuk v rozhovore pre Vatikánsky rozhlas v súvislosti s Týždňom modlitieb za jednotu kresťanov, ktorý začína zajtra, zdôrazňuje, že vojna má veľmi vážne dôsledky pre ekumenizmus. Na jednej strane to zvýšilo rozpory, no zároveň sa to stalo príležitosťou na spoločné svedectvo.
„Vojna zmenila spôsob, akým si predstavujeme a modlíme sa za jednotu kresťanov. Keď sa žije v mieri, ako napríklad vo Francúzsku, Švajčiarsku alebo Taliansku, ekumenizmus nie je praktická a potrebná vec. Vieme, že rozdelenie je teologický problém, omyl z minulosti, no nemá veľký vplyv na život kresťanov, ich spoločenstiev. Na druhej strane na Ukrajine vojna spôsobila, že nedostatok jednoty sa cíti ako existenčný problém. To je obzvlášť zrejmé, keď sa pozrieme na pravoslávie, na vzťah medzi týmito dvoma jurisdikciami. Vojna ešte viac zhoršila napätie medzi nimi. Na druhej strane možno povedať aj to, že vojna spojila kresťanov na Ukrajine, katolíkov, pravoslávnych a protestantov. Spojila ich v praxi, pri poskytovaní humanitárnej pomoci, v medzinárodnej spolupráci, aby hlas ukrajinských kresťanov zaznel aj v zahraničí. V prvých dňoch vojny to boli najmä východné oblasti Ukrajiny, ktoré boli najviac ohrozené. Žijú tam prevažne pravoslávni, ktorí museli opustiť svoje domovy a odišli na západnú Ukrajinu, kde žije veľa katolíkov. A videli sme, ako pravoslávnych hostili katolíci. Videli sme, ako malé protestantské komunity, ktoré sú najmä na východe, spolupracovali s katolíkmi a pravoslávnymi pri organizovaní evakuácií v najohrozenejších mestách, ako je Charkov.“
Pavlo Smytsnyuk tiež poznamenáva, že aj samotný postoj k vojne je vážnou ekumenickou otázkou. Súvisí to s konceptom mieru a spravodlivosti, s napätím, ktoré existuje medzi týmito dvoma realitami. Pre väčšinu Ukrajincov by bolo nespravodlivé dnes uzavrieť mier a zachovať súčasný status quo. Je ťažké tu hovoriť o mieri bez spravodlivosti, dodáva ukrajinský teológ. Na druhej strane nemožno dosiahnuť spravodlivosť bez ohľadu na obete. Aj to je problém a na to dnes poukazuje pápež František.