Vatikán 8. novembra (RV) Dialóg, rešpektovanie sa, bratstvo a mier sú podľa kardinála Miguela Ángela Ayusa Guixota štyri kľúčové slová nedávnej apoštolskej cesty pápeža Františka do Bahrajnu, ktorá bola v poradí 39. zahraničnou cestou od začiatku jeho pontifikátu a druhou v regióne Perzského zálivu.
Prefekt Dikastéria pre medzináboženský dialóg, ktorý pápeža na ceste sprevádzal, v rozhovore pre vatikánske médiá s uspokojením konštatuje kontinuitu moslimsko-kresťanských vzťahov a význam dialógu ako „existenčnej zručnosti“. Kardinál Ayuso Guixot odpovedal na nasledujúce otázky.
- Vaša Eminencia, ako hodnotíte 39. apoštolskú cestu pápeža Františka do Bahrajnu?
Ako pri každej ceste Svätého Otca, závery sú vždy veľmi pozitívne, a v tomto prípade, pri jeho apoštolskej návšteve Bahrajnského kráľovstva, myslím, že také boli preto, že návšteva predstavovala moment stretnutia vo svete, ktorý dnes zažíva vojny, konflikty, odmietanie a vylúčenie. Veľmi dôležité bolo aj ekumenické stretnutie, tak ako aj medzináboženské stretnutie. Myslím, že to bola cesta otvoreného, jednoduchého dialógu, familiárnosti, bratstva, presne tak, ako to má rád pápež František.
- Aké sú vyhliadky ohľadom dialógu s islamom?
Niet nič nového, avšak dialóg pokračuje a tieto stretnutia v Bahrajne sú prvkami kontinuity v procese dialógu medzi kresťanmi a moslimami. Dialóg je pre mňa existenciálna zručnosť žitá každý deň. Pre mňa bolo veľmi zaujímavé stretnutie s Moslimskou radou starších, pretože z neho vyplynula túžba tejto veľmi renomovanej a dôležitej inštitúcie; túžba, podobne ako tá naša, pokračovať v podporovaní dialógu, v spolupráci na spoločných projektoch v prospech medzinárodného spoločenstva, vo vytváraní platformy jednoty v rozmanitosti. A ďalej túžba po dialógu ad intra, teda po ekumenickom dialógu, po dialógu medzi rôznymi zložkami našich komunít a osobitne vo vnútri moslimského sveta. Pamätajme na posolstvo veľkého imáma Al-Azharu, ktorý opäť prejavil ochotu a veľmi otvorene apeloval, aby v rámci islamského sveta došlo k zblíženiu medzi šiítmi a sunnitmi.
- A čo sa týka ekumenického aspektu – vzhľadom na prítomnosť konštantínopolského ekumenického patriarchu Bartolomeja?
Jeho prítomnosť je obnoveným znakom priateľstva a spoločenstva s pápežom. Bolo to svedectvo túžby spoločne budovať svet priateľstva a bratstva. Ako som už povedal, potrebujeme dialóg ad intra pre moslimov, medzi šiítmi a sunnitmi a ostatnými zložkami moslimského sveta; a v kresťanskom svete medzi rôznymi kresťanskými spoločenstvami. Preto si myslím, že Bartolomej je vlajkou, ktorá ukazuje smer, ktorým máme kráčať. Spojenie pápeža Františka s patriarchom nám veľmi pomáha podporovať ekumenický dialóg.
- Existuje okrem dialógu aj iná alternatíva na budovanie mierového spolužitia?
Kľúč k apoštolskej ceste do Bahrajnského kráľovstva možno zhrnúť do štyroch slov: dialóg, vzájomný rešpekt, bratstvo a pokoj. Ak chceme skutočne kráčať po cestách pokoja, musíme pokračovať v podporovaní dialógu; musíme podporovať vzájomný rešpekt a musíme podporovať bratstvo, ktoré je široko vyjadrené v Dokumente o ľudskom bratstve podpísanom v Abú Zabí, ktorý inšpiroval Svätého Otca k napísaniu následnej encykliky Fratelli tutti.