Cirkev dostala desať nových svätých - duchovné podnety z kanonizácie P:3, 16. 05. 2022 10:35, ZAH
Vatikán 16. mája (RV) „Svätosť netvorí len niekoľko hrdinských gest, ale veľa každodennej lásky“ – povedal pápež František v nedeľu 16. mája v homílii pri svätej omši na Vatikánskom námestí spojenej so svätorečením. Pri poludňajšej mariánskej modlitbe na konci slávenia vyslovil pápež želanie, aby vo svete plnom vojen noví svätci inšpirovali k spoločným riešeniam a k ceste dialógu.
Vatikán dnes zažil skutočnú oslavu viery s tvárou univerzálnej Cirkvi.Približne 50-tisíc veriacich z rôznych kontinentov sa zišlo na Námestí sv. Petra, aby boli svedkami dnešnej kanonizácie.
Do zoznamu svätých bolo zapísaných desať svedkov viery – šiesti muži a štyri ženy: holandský karmelitánsky kňaz a novinár umučený v Dachau Titus Brandsma; indický laik a mučeník Lazár Devasahayam; francúzski kňazi: César de Bus a Charles de Foucauld a talianski kňazi: Luigi Maria Palazzolo a Giustino Maria Russolillo. Ďalej je to francúzska rehoľná sestra Mária Rivierová a tri talianske rehoľné sestry: Mária od Ježiša (vlastným menom Carolina Santocanale), Mária Dominika Mantovaniová a napokon Mária Františka od Ježiša (vlastným menom Anna Maria Rubatto), ktorá pôsobila v Uruguaji. Zväčša ide o zakladateľov a zakladateľky rehoľných kongregácií.
Na Vatikánskom námestí dnes nechýbali ani štátne a cirkevné delegácie z krajín spomínaných svätcov. Prítomný bol aj taliansky prezident Sergio Mattarella, z Indie prišiel tamojší minister pre menšiny.
Na pódiu pri oltári sa dnes okrem sochy Panny Márie vynímal aj okrúhly stojan s relikviármi desiatich nových svätých.
Obrad svätorečenia pretkávaný aplauzom veriacich
Rítus svätorečenia mal svoje miesto hneď v úvode svätej omše. Po liturgickom pozdrave Svätého Otca zhromaždenie vzývalo Ducha Svätého spevom Veni creator Spiritus. Po ňom prefekt Kongregácie pre kauzy svätých kardinál Marcello Semeraro v sprievode postulátorov predniesol Svätému Otcovi Petitio, čiže žiadosť o kanonizáciu blahoslavených a krátko predstavil životopisy desiatich osobností. Nasledoval spev litánií k svätým, po ktorom pápež vyslovil latinskú formulu svätorečenia, pretkávanú radostným aplauzom skupín veriacich. Spoločenstvo veriacich poďakovalo Bohu za dar nových svätých spevom Tibi laus Domine (Teba, Pane, chválime).
V priebehu svätej omše zazneli okrem svetových jazykov aj indická tamilčina a holandština.
Homília: Svätec je žiarivým odrzrkadlením Pána v dejinách
Svätý Otec v homílii reagoval na evanjelium 5. veľkonočnej nedele obsahujúce Ježišovo prikázanie lásky. Vysvetlil, že milovať znamená slúžiť a darovať život.
„Slúžiť evanjeliu a svojim bratom a sestrám, obetovať vlastný život bez vypočítavosti – toto je tajomstvo: dávať ho bez nároku na oplátku – , bez hľadania svetskej slávy: k tomuto sme povolaní aj my.
Naši spolupútnici, ktorí sú dnes kanonizovaní, zakúsili svätosť takto: nadšeným prijatím svojho povolania – kňaza, zasvätenej osoby, laika – vynaložili seba samých pre evanjelium, objavili radosť, ktorá nemá obdoby, a stali sa žiarivými odzrkadleniami Pána v dejinách. Toto je svätý(á): žiarivý odraz Pána v dejinách.“
„Svätosť je vždy originálna, ako hovorieval blahoslavený Carlo Acutis: neexistuje svätosť typu fotokópia, svätosť je originálna pre mňa i pre teba, pre každého. Je jedinečná a neopakovateľná. Áno, Pán má plán lásky pre každého, má sen pre tvoj život, (...) pre život každého z nás. (...) Neste ho vpred s radosťou.“
Odkaz svätých pre dobro celej ľudskej rodiny
Pred záverečným požehnaním pápež František poďakoval za prítomnosť kardinálom, biskupom, kňazom, rehoľníkom a rehoľníčkam z duchovných rodín nových svätých a celému Božiemu ľudu, ktorý sa zhromaždil z mnohých častí sveta. Medzi delegáciami jednotlivých krajín osobitne pozdravil talianskeho prezidenta.
Na príklade nových svätých pápež pripomenul prínos evanjelia pre celú ľudskú spoločnosť:
„Je dobré vidieť, že títo svätí svojím evanjeliovým svedectvom napomáhali duchovnému a sociálnemu rastu svojich národov a tiež celej ľudskej rodiny. Zatiaľ čo sa vo svete, žiaľ, zväčšujú vzdialenosti a narastá napätie a vojny, nech noví svätí inšpirujú k celostným riešeniam, k dialógu, najmä v srdciach a mysliach tých, ktorí zastávajú veľmi zodpovedné pozície a sú povolaní byť protagonistami mieru, a nie vojny.“
Pápež František po svätej omši zdravil početných pútnikov na námestí i na priľahlej ceste Via della Concilliazione, prechádzajúc pomedzi nich na otvorenom džípe.
Slová prefekta Kongregácie pre kauzy svätých
Na margo nových svätých, z ktorých väčšinu tvoria zakladatelia a zakladateľky rozličných rehoľných kongregácií, prefekt Kongregácie pre kauzy svätých kardinál Marcello Semeraro pre vatikánske médiá uviedol:
„Sú to všetko duchovné matky a otcovia. ... Prežívame krízu otcovstva a materstva. Najmä mladí ľudia dnes trpia krízami v rodine, krízou identity a hľadaním istoty, čo spôsobuje rôzne závislosti. ... Svätí zakladatelia sú odrazom Božieho otcovstva a materstva: znovu predstavujú Matku, ktorá objíma a doceňuje, Otca, ktorý obmedzuje excesy a oslobodzuje jedinečnosť každého človeka.“
Ďalšie myšlienky z kanonizačnej homílie
Vo svojej homílii sa Svätý Otec obrátil na veriacich aj s ďalšími podnetmi:
„Toto je naša sila: sme milovaní Bohom. Táto pravda si vyžaduje konverziu ohľadom predstavy, akú máme neraz o svätosti. Niekedy sme si v prílišnom nástojení na našom úsilí konať dobré skutky vytvorili ideál svätosti, ktorý si príliš zakladá na nás, na osobnom hrdinstve, na schopnosti odriekania, na obetovaní sa, aby sme získali cenu. Je to niekedy až príliš pelagiánska vízia života, svätosti.
Takto sme zo svätosti urobili nedostupný cieľ, oddelili sme ju od každodenného života namiesto toho, aby sme ju hľadali a prijímali v každodennosti, v prachu ulice, v súženiach konkrétneho života a, ako hovorievala svätá Terézia z Avily svojim sestrám, „medzi hrncami v kuchyni“. Byť Ježišovými učeníkmi a kráčať cestou svätosti znamená predovšetkým nechať sa premeniť mocou Božej lásky.“
„Milovať znamená toto: slúžiť a darovať život. Slúžiť, čiže neuprednostňovať vlastné záujmy; detoxikovať sa od jedov chamtivosti a konkurencie; bojovať proti rakovine ľahostajnosti a proti červu sebectva; deliť sa o charizmy a dary, ktoré nám Boh dal. Konkrétne, spýtajme sa: „Čo robím pre druhých?“ - toto znamená milovať - a prežívajme každodenné veci v duchu služby, s láskou a bez roztrubovania, bez nárokovania si čohokoľvek.“
Svätosť pre každého
„Svätosť netvorí niekoľko hrdinských gest, ale veľa každodennej lásky. «Si zasvätená alebo zasvätený? – dnes ich je tu veľa – Buď svätý(á) tak, že s radosťou prežívaš tvoje zasvätenie.
Žiješ v manželstve? Buď svätý(á) tak, že miluješ a staráš sa o svojho manžela a o svoju manželku, ako Kristus o Cirkev.
Si pracujúci človek? Buď svätý tak, že poctivo a kompetentne konáš svoju prácu v službe bratom, bojujúc za spravodlivosť pre tvojich spoločníkov, aby nezostali bez práce, aby mali vždy spravodlivú mzdu.
Si rodič alebo starý rodič? Buď svätý tak, že trpezlivo učíš deti nasledovať Ježiša.
Povedz mi, máš autoritu? A tu je veľa osôb s autoritou! Pýtam sa vás: Máš autoritu? Buď svätý tak, že sa zasadzuješ za spoločné dobro a vzdávaš sa osobných záujmov» (Apoštolská exhortácia Gaudete et exsultate, 14).
Toto je cesta ku svätosti, tak jednoduchá! Vždy hľadieť na Ježiša prítomného v druhých.“