Vatikán 5. októbra (RV) Vôbec po prvýkrát sa v utorok 5. októbra vo Vatikáne stretli predstavitelia náboženstiev sveta na tému výchovy a vzdelávania pre budovanie solidárnejšieho a bratskejšieho sveta a ochranu planéty.
Podujatie s názvom: „Náboženstvá a vzdelávanie: na ceste ku Globálnej výchovnej aliancii“ sa začalo predpoludním v Klementínskej sále za účasti pápeža Františka. Kongregácia pre katolícku výchovu spolu s Výborom pre Globálnu výchovnú alianciu (Global Compact on Education) stretnutie zorganizovali príznačne v Medzinárodný deň učiteľov, ktorý na 5. októbra vyhlásilo UNESCO.
„Máme na srdci celostné vzdelávanie, v ktorom je zahrnuté poznanie seba samého, nášho brata, stvorenstva i Transcendentna. Pred novými generáciami nemôžeme mlčať o pravdách, ktoré dávajú životu zmysel“ – uviedol v príhovore Svätý Otec, ktorý myšlienku vytvorenia Globálnej výchovnej aliancie inicioval v roku 2019.
Účastníci stretnutia na záver adresovali osobitný pozdrav učiteľom celého sveta. Ďakujú im v ňom za ich službu, a to i v neľahkej situácii pandemickej krízy a dodávajú: „Kiež si každá krajina dokáže správne ceniť hodnotu vašej služby vo vedomí, že od kvality učiteľov a vychovávateľov závisí budúcnosť ľudstva“. Učiteľov zároveň vyzývajú vložiť sa do služieb ďalších generácií prostredníctvom celostného a inkluzívneho vzdelávania zhrnutého do piatich bodov.
Na stretnutí sa zúčastnili reprezentanti viacerých kresťanských cirkví, židovstva, islamu i sikhov. Nechýbal ekumenický patriarcha Bartolomej I., veľký imám Al Azharu Ahmed Al-Tajíb, ako ani metropolita Hilarion zastupujúci patriarchu Kirilla z Ruskej pravoslávnej cirkvi. Na podujatí vystúpila i zástupkyňa generálneho riaditeľa UNESCO pre vzdelávanie prof. Stefania Gianniniová.
Vybrané časti z príhovoru pápeža Františka
„Pred dvoma rokmi – 12. septembra 2019 – som apeloval na všetkých, ktorí v rôznych funkciách pracujú v oblasti výchovy a vzdelávania, aby sme «viedli dialóg o spôsobe, akým vytvárame budúcnosť planéty, a o potrebe investovať do talentov všetkých, pretože každá zmena potrebuje cestu vzdelávania, aby dala dozrieť novej univerzálnej solidarite a ústretovejšej spoločnosti» (Posolstvo k otvoreniu Výchovnej aliancie).
S týmto cieľom som spustil iniciatívu Globálna výchovná aliancia, «aby sme oživili záväzok pre nové generácie a s nimi, obnovujúc pasiu pre otvorenejšie a inkluzívnejšie vzdelávanie, schopné trpezlivého počúvania, konštruktívneho dialógu a vzájomného porozumenia», pozývajúc všetkých, aby «spojili svoje úsilie v širokom výchovnom spojenectve s cieľom formovať zrelých ľudí, schopných prekonať roztrieštenosť a protirečenia a obnoviť štruktúru vzťahov pre bratskejšie ľudstvo».
Ak chceme, aby bol svet bratskejší, musíme vychovávať nové generácie k tomu, aby «spoznali, vážili si a milovali každého človeka bez ohľadu na jeho fyzickú blízkosť, bez ohľadu na to, na ktorom mieste sveta sa narodil alebo kde býva» (Fratelli tutti, 1). Základná zásada „poznaj sám seba“ vždy usmerňovala výchovu, je však potrebné nezanedbávať ani ďalšie podstatné zásady: „poznaj svojho brata“ - pre výchovu k prijímaniu iných (porov. Encyklika Fratelli tutti; Dokument o ľudskom bratstve, Abú Zabí, 4. februára 2019); „poznaj stvorenstvo“- pre výchovu k starostlivosti o spoločný dom (porov. Encyklika Laudato si') a „poznaj Transcendentno“ - pre výchovu k veľkému tajomstvu života. Máme na srdci celostné vzdelávanie, v ktorom je zahrnuté poznanie seba samého, nášho brata, stvorenstva i Transcendentna. Pred novými generáciami nemôžeme mlčať o pravdách, ktoré dávajú životu zmysel.
Náboženstvá vždy úzko súviseli s výchovou a vzdelávaním, sprevádzajúc náboženské aktivity s tými vzdelávacími, školskými a akademickými. Ako v minulosti, tak aj dnes chceme byť s múdrosťou a ľudskosťou našich náboženských tradícií podnetom pre obnovené výchovné pôsobenie, ktoré môže pomôcť rastu univerzálneho bratstva vo svete.“
„...Výchova nás zaväzuje, aby sme nikdy nepoužívali meno Boha na ospravedlnenie násilia a nenávisti voči iným náboženským tradíciám, aby sme odsúdili každú formu fanatizmu a fundamentalizmu a aby sme bránili právo každého človeka vybrať si a konať podľa svojho svedomia.
Ak boli v minulosti etnické, kultúrne, politické a iné menšiny diskriminované aj v mene náboženstva, dnes chceme byť obrancami identity a dôstojnosti každého človeka a učiť nové generácie prijímať každého bez diskriminácie. (...)
Ak v minulosti neboli vždy rešpektované práva žien, maloletých a tých najslabších, dnes sme odhodlaní tieto práva pevne brániť a učiť nové generácie, aby boli hlasom tých, ktorí ho nemajú. (...) Výchova a vzdelávanie nás má priviesť k pochopeniu toho, že v dôstojnosti sú si muž i žena rovní: nebudú diskriminácie. (...)
Výchova nás zaväzuje milovať našu matku Zem a neplytvať potravinami a zdrojmi, ako aj deliť sa viac o dobrá, ktoré nám Boh dal pre život všetkých.
Dnes chceme vyhlásiť, že naše náboženské tradície, ktoré boli vždy protagonistami gramotnosti až po vysokoškolské vzdelávanie, posilňujú svoje poslanie vychovávať každého človeka v jeho celistvosti: čiže hlavu, ruky, srdce i dušu. Aby sme si mysleli to, čo robíme, aby sme cítili to, čo si myslíme, aby sme robili to, čo cítime a myslíme. Harmónia ľudskej celistvosti, čiže celá krása tejto harmónie.
...Teraz vás pozývam ku krátkej chvíli ticha, aby sme prosili Boha o osvietenie našich myslí, aby bol náš dialóg plodný.“