Bardejov 6. júla (TK KBS) V utorok 6. júla 2021 pokračuje XXIX. ročník Organových dní Jozefa Grešáka v Bardejove organovým recitálom rakúskej organistky a klaviristky Ines Schüttengruber (1986), rodáčky z Wr. Neustadtu. Štúdium hry na klavíri a organe na Hudobnej univerzite vo Viedni v organovej triede prof. Petra Planyavského a klavírnej triede prof. Petra Barcabu a Eugenie Russo s vyznamenaním. K tomu pridala štúdium hry na čembalo v triede prof. Wolfganga Glüxama. Na Conservatoriu van Amsterdam v Holandsku študovala hru na všetkých troch nástrojoch v akademickom roku 2009/2010.
Po návrate do Viedne začala v akademickom roku 2010/2011 pôsobiť na Vysokej škole hudby vyučovať postupne tieto disciplíny: korepetície, sprievody, klavír pre organistov, organ, čembalo a historické klávesové nástroje. V školskom roku 2012/2013 začala pôsobiť na Viedenskom inštitúte pre organ, organ a cirkevnú hudbu na Vysokej škole múzických umení. Do svojho pedagogického pôsobenia si zapísala v rokoch 2005 až 2014 pôsobenie na Katzelsdorf Music School v rakúskom Neustadte.
Už počas vysokoškolských štúdií sa začala venovať koncertnej činnosti, na ktorej sa predstavila ako organistka, klaviristka a čembalistka a rovnako aj v spolupráci s ďalšími sólistami a komornými súbormi a symfonickými orchestrami. Interpretačné umenie Ines Schüttengruber mohli doteraz počuť na koncertoch nielen v Rakúsku a Holandsku, ale aj v Luxemburgu, Maďarsku, Taliansku a v Nemecku.
V roku 2017 bolo Ines Schüttengruber udelené ocenenie Dolného Rakúska Cena za uznanie v oblasti hudby. Ines Schüttengruber dramaturgiu svojho organového recitálu vystavala z pohľadu historického.
Georga Muffat, významný predstaviteľ juhonemeckej oblasti 17. a 18. storočia, zanechal jedinú zbierku organových skladieb Apparatus musico-organistiucus (1690; dedikovaná cisárovi ku jeho korunovácii v Augsburgu), v ktorej 12 toccat v cirkevných modoch. Na koncerte zaznie posledná – dvanásta.
Johann Sebastian Bach na začiatku svojho weimarského obdobia Pièce d´orgue, BWV 572 – uvádzaná aj ako Fantazia G dur. Ide o trojdielnu formu, v ktorej jednotlivé časti celkom kontrastujú. Très vivement má čembalovú štylizáciu. Stredná časť Gravement nadväzuje na starý kontrapustický štýl chrámovej hudby. Závečnej časti Lentement dominujú rozložené akordy. Úplne kontrastne pôsobí Prelúdium a fúga c mol, BWV 546 z lipského obdobia (od roku 1723). Veľké lipské prelúdiá a fúgy, ktoré nahádzame v BWV 541 až 548. Prelúdium pôsobí patetickým dojmom. Fúga má zase pohyblivú tému, ktorej intervaly sa postupne vzdiaľujú a koncepčne pripomína sonátovú formu s jej expozíciou, rozvedením a záverom.
Orgelbuch pre Ivana Sokola Jozefa Grešáka predstavia dve časti: Allegro a Balada.
Felix Mendelssohn Bartholdy v rokoch 1844 – 1845 skomponoval šesť sonát op. 65, z ktorých šiesta sonáta d mol zaznie. V prvej časti zaznie citácia protestanskej melódie Vater unser im Himmelreich (modlitba Otče náš), ktorú spracuváva variačnou technikou s vyústením do ohnivej toccaty. Po nezvyčajne krátke fúge zaznie pokojné Andante, ktoré poslucháča vovádza do meditatívnej modlitby.
Léon Boëllmann, organista parížskeho kostola sv. Vincenta z Pauly, sa u interpretov aj poslucháčov teší obľube predovšetkým jeho Suite gothique (Gotickej suity), op. 25. Zo štyroch častí zaznejú posledné dve: III. Prière à Notre Dame (Modlitba k Našej Pannej) . ktorá svojou nežnosťou a vrúcnosťou vyjadruje vzťah Božieho dieťaťa k Panne Márii. IV. časť Toccata, ktorá svojou virtuozitou a hybnosťou uzatvára celé monumentálne dielo pre organ.
Maurice Duruflé, organista parížskeho Kostola sv. Štefana na Hore, v roku 1930 skomponoval Prélude, adagio et choral varié sur le Veni Creator Spiritus (Preludium, adagio a variačný chorál na tému Veni Creator Spiritus), ktorý venoval výnimočnému organistovi Louisovi Viernemu v Katedrále Notre Dame za sedem rokov pôsobenia na poste jeho asistenta. Organistka Ines Schüttengruber uvedie tretiu časť tohto rozsiahleho diela, ktorú skladateľ vystaval na téme svätodušného hymnu Rabana Maura (776-856).
Festival Organové dni Jozefa Grešáka v Bardejove, ktorého XXIX. ročník sa koná v mesiacoch júl a august 2021, organizačne realizuje Mesto Bardejov prostredníctvom Oddelenia pre kultúru a Rímsko-katolícka farnosť sv. Egídia v Bardejove. Nad festivalom prevzal patronát primátor mesta Bardejov MUDr. Boris Hanuščak. Festivalové koncerty sa konajú v Bazilike minor sv. Egídia v tradičnom čase o 20:00 za dodržiania práve aktuálnych pokynov v súvislosti s COVID-19 platiacich pre Bardejov, informovala Silvia Fecsková, muzikologička, regenschori n. v. a kunsthistorička.