Vatikán 9. júna (RV) Blahoslavenstvá sú programom kresťanského života, ako dnes uviedol pápež František v rannej svätej omši v Dome sv. Marty. Vo svojej homílii sa zameral na blahoslavenstvá, o ktorých hovorí dnešné evanjelium (Mt 5,1-12) a nazval ich „občianskym preukazom kresťana“. V súvislosti so včerajším historickým modlitbovým stretnutím vo Vatikáne poznamenal, že je potrebné mať odvahu miernosťou víťaziť nad nenávisťou.Ak sa niekto z nás opýta, ako sa môžem stať dobrým kresťanom, tu nachádzame Ježišovu odpoveď, ktorá nám predstavuje veci „veľmi proti srsti“ v porovnaní s tým, ako sa to zvyčajne robí vo svete. Blahoslavení chudobní v duchu: Bohatstvo ti nezaručuje nič. Ba čo viac, srdce oplývajúce bohatstvom je veľmi spokojné samo so sebou, nemá miesto pre Božie slovo. Blahoslavení plačúci, lebo oni budú potešení:
„Ale svet nám hovorí: radosť, šťastie, zábava, to je krása života! A ignoruje, pozerá na druhú stranu, keď sa objavia problémy choroby, bolesti v rodine. Svet nechce plakať, radšej ignoruje bolestivé situácie, zakrýva ich. Iba človek, ktorý vidí veci také, aké sú, a plače vo svojom srdci, je šťastný a bude potešený. Útecha Ježiša nie je ako útecha sveta. Blahoslavení tichí v tomto svete, ktorý je od začiatku svetom vojen, svetom, v ktorom sa všade bojuje, v ktorom je všade nenávisť. Ježiš však hovorí: žiadne vojny, žiadna nenávisť, iba pokoj, pokora.“
Svätý Otec pokračoval námietkou: ‚Ak som mierny v živote, budú si myslieť, že som blázon.‘ Nech si to myslia, povedal, ale ty si mierny, pretože vďaka tejto miernosti budeš dedičom Zeme. Blahoslavení hladní a smädní po spravodlivosti, blahoslavení, ktorí bojujú za spravodlivosť, aby zavládla na svete spravodlivosť. Je veľmi jednoduché dostať sa do kliky korupcie, každodenná politika „niečo za niečo“. Všetko je obchod. A koľko je v tom nespravodlivosti. Koľko ľudí trpí touto nespravodlivosťou. A Ježiš hovorí: Blahoslavení, ktorí bojujú proti tejto neprávosti. Blahoslavení milosrdní, lebo oni dosiahnu milosrdenstvo. Milosrdní, ktorí odpúšťajú, chápu chyby druhých. Ježiš nehovorí „Blahoslavení pomstychtiví, ktorí sa pomstia“, poznamenal Svätý Otec.
„Blahoslavení, ktorí odpúšťajú, milosrdní. Pretože všetci sme armádou tých, ktorým sa odpúšťa! Všetkým nám bolo odpustené. A preto je blahoslavený ten, kto ide touto cestou odpustenia. Blahoslavení čistého srdca, ktorí majú jednoduché srdce, čisté, bez škvŕn, srdce, ktoré vie tak krásne, čisto milovať. Blahoslavení tvorcovia pokoja. Ale u nás je tak bežné byť tvorcami vojen, alebo aspoň nedorozumení! Keď niečo o niekom počujem, idem za iným, poviem mu to a
ešte urobím druhé, trochu rozšírené vydanie a toto rozširujem. Svet klebiet. Títo ľudia, ktorí ohovárajú, nevytvárajú pokoj, sú nepriateľmi pokoja. Nie sú blahoslavení.“
Blahoslavení prenasledovaní pre spravodlivosť. Koľko ľudí je prenasledovaných, bolo prenasledovaných len preto, že bojovali za spravodlivosť, poznamenal pápež. Toto blahoslavenstvo je programom života, ktorý nám ponúka Ježiš, je to také jednoduché, ale také ťažké. Ak chceme niečo viac, Ježiš nám v 25. kapitole Matúšovho evanjelia dáva aj ďalšie indikácie, podľa ktorých budeme súdení. «Bol som hladný a dali ste mi jesť; bol som smädný a dali ste mi piť, bol som chorý a navštívili ste ma, bol som vo väzení a prišli ste ma navštíviť.» S týmito dvoma vecami – Blahoslavenstvá a Matúš 25 – môžeme žiť kresťanský život na úrovni svätosti.
„Niekoľko slov, jednoduchých slov, ale praktických pre všetkých, pretože kresťanstvo je praktické náboženstvo. Nie je o premýšľaní, je o praktizovaní, o živote. Ak máte dnes trochu času doma, zoberte si Evanjelium, Evanjelium podľa Matúša, piatu kapitolu, na začiatku sú tieto Blahoslavenstvá, v kapitola 25 sú tie ďalšie. Osoží vám prečítať si to raz, dvakrát, trikrát. Ale prečítajte si to, je program svätosti. Nech nám Pán dá milosť, aby sme pochopili toto jeho posolstvo.“
*
Po rannej svätej omši v Dome sv. Marty sa pracovný deň Svätého Otca začal stretnutím s prefektom Ekonomického sekretariátu kardinálom Georgeom Pellom a následne s generálnym riaditeľom Svetovej organizácie pre intelektuálne vlastníctvo Francisom Gurryom. Po ňom pápež František prijal veľvyslanca Nemecka pri Svätej stolici Reinharda Schweppeho v rámci jeho rozlúčkovej návštevy. Z dôvodu zotavovania sa po dňoch intenzívnej aktivity Svätý Otec odložil niektoré na dnes naplánované stretnutia na neskôr.