Vatikán 8. septembra (RV SK) V nedeľu pred poludním sa Svätopeterské námestie zaplnilo takmer podobne ako v sobotu večer. Okolo 80-tisíc ľudí si prišlo vypočuť pravidelný príhovor Svätého Otca pred mariánskou modlitbou Anjel Pána. Pápež František vysvetľoval podobenstvo z nedeľného evanjelia o kráľovi, ktorí tiahne do vojny a zvažuje, či bude stačiť na svojho súpera. Príhovor prinášame v plnom znení: "Drahí bratia a sestry, dobrý deň!
V dnešnom evanjeliu Ježiš zdôrazňuje tieto podmienky pre jeho učeníkov: aby ničomu nedávali prednosť pred láskou k nemu, niesli svoj kríž a nasledovali ho. Mnoho ľudí sa v skutočnosti približuje k Ježišovi, chcú patriť medzi jeho nasledovníkov, a to najmä po nejakom mimoriadnom znamení, ktoré ho potvrdzuje ako Mesiáša, kráľa Izraela. Ale Ježiš nechce nikoho mýliť. On vie, čo ho čaká v Jeruzaleme, aká je cesta, ktorou ho Otec žiada prejsť: je to cesta kríža, sebaobetovania za odpustenie našich hriechov. Nasledovanie Krista neznamená podieľať sa na víťaznom ťažení! Znamená deliť sa o jeho milosrdnú lásku, vstúpiť do jeho veľkého diela milosrdenstva pre každého človeka a pre všetkých ľudí. Ježišovo dielo je skutočne dielom milosrdenstva, odpustenia, lásky! Ježiš je takto milosrdný! A toto univerzálne odpustenie, toto milosrdenstvo prichádza prostredníctvom kríža. Avšak Ježiš nechce uskutočniť toto dielo sám: chce nás zapojiť do poslania, ktoré mu dal Otec. Po vzkriesení povedal svojim učeníkom: «Ako mňa poslal Otec, aj ja posielam vás... Komu odpustíte hriechy, budú mu odpustené, komu ich zadržíte, budú zadržané» (Jn 20,21.22). Ježišov učeník sa zrieka všetkého, pretože v ňom našiel najväčšie dobro, v ktorom každé iné dobro nadobúda svoju plnú hodnotu a význam: rodinné putá, iné vzťahy, práca, kultúrne a ekonomické hodnoty atď. Kresťan sa oslobodzuje od všetkého a nachádza všetko v logike evanjelia, logike lásky a služby.
Pre vysvetlenie tejto požiadavky používa Ježiš dve podobenstvá: jedno o stavaní veže a druhé o kráľovi, ktorý sa chystá do boja. Toto druhé podobenstvo hovorí: «Ktorý kráľ, keď sa chystá do boja s iným kráľom, nesadne si najprv a neporozmýšľa, či sa môže s desiatimi tisícami postaviť proti tomu, ktorý ide proti nemu s dvadsiatimi tisícami? Ak nie, vyšle posolstvo, kým je tamten ešte ďaleko, a prosí o podmienky mieru» (porov. Lk 14, 31-32). Ježiš sa tu nechce zaoberať témou vojny, je to len podobenstvo. Ale v tomto čase, keď sa silne modlíme za mier, sa nás toto Pánovo slovo veľmi dotýka a v podstate nám hovorí, že existuje vnútornejší boj, ktorý musíme vyhrať, všetci! Je to silné a odvážne rozhodnutie vzdať sa zla a jeho lákadiel a voliť si dobro, odhodlaní zaplatiť osobne: toto je nasledovanie Krista, toto znamená vziať svoj kríž!
Toto je vnútorný boj proti zlu! Načo ísť do vojny, mnohých vojen, ak nedokážeš vnútorne zápasiť so zlom? Nie je to k ničomu! Nedá sa to... Okrem iného si to vyžaduje, tento boj so zlom si vyžaduje povedať ‚nie‘ bratovražednej nenávisti a používaným nepravdám; povedať ‚nie‘ násiliu vo všetkých jeho formách, povedať ‚nie‘ šíreniu zbraní a ich nelegálnemu obchodu. Je toho toľko! Je toho toľko! A vždy zostáva otázka: tá vojna tam a tá druhá tamto – pretože vojny sú všade – je naozaj vojnou pre problémy, alebo je to vojna komerčná pre nezákonné obchodovanie s týmito zbraňami? Toto sú nepriatelia, s ktorými treba bojovať, jednotne a súdržne, nesledujúc iné záujmy ako je mier a spoločné dobro.
Drahí bratia a sestry, dnes si pripomíname aj Narodenie Panny Márie, sviatok zvlášť drahý východným cirkvám. Všetci môžeme teraz poslať krásny pozdrav všetkým našim bratom, sestrám, biskupom, rehoľníkom, rehoľníčkam východných cirkví, pravoslávnych i katolíckych: pekný pozdrav! Ježiš je slnko, Mária je zornička, ktorá ohlasuje vychádzajúce slnko. Uplynulú noc sme bdeli zverujúc jej orodovaniu našu modlitbu za mier vo svete, najmä v Sýrii a na Blízkom východe. Vzývajme ju teraz ako Kráľovnú pokoja. Kráľovná pokoja, oroduj za nás! Kráľovná pokoja, oroduj za nás!"
*
Po modlitbe Anjel Pána sa vrátil k sobotnej vigílii za pokoj. Vyjadril vďaku a povzbudenie k pokračovaniu v tomto úsilí, ktoré si – ako povedal – „vyžaduje trpezlivosť a vytrvalosť“:
„Rád by som poďakoval všetkým, ktorí sa rôznymi spôsobmi zapojili do modlitbovej vigílie a pôstu včera večer. Ďakujem mnohým ľuďom, ktorí prispeli obetou svojho utrpenia. Ďakujem spoločenským predstaviteľom, ako aj členom iných kresťanských komunít alebo iných náboženstiev, mužom a ženám dobrej vôle, ktorí s týmto úmyslom prežívali chvíle modlitby, pôstu a reflexie.
Avšak záväzok trvá: pokračujeme v modlitbe a skutkoch pokoja! Pozývam vás, aby ste sa naďalej modlili, aby sa okamžite skončilo s násilím a pustošením v Sýrii a aby sa s novým úsilím pracovalo na spravodlivom riešení bratovražedného konfliktu. Modlime sa aj za ďalšie krajiny Blízkeho východu, najmä za Libanon, aby našiel požadovanú stabilitu a bol aj naďalej príkladom spolužitia; za Irak aby sektárske násilie ustúpilo ceste k zmiereniu; modlime sa za mierový proces medzi Izraelčanmi a Palestínčanmi, aby napredoval s rozhodnosťou a odvahou. A modlime sa za Egypt, aby sa všetci Egypťania, moslimovia i kresťania, zasadili za spoločné budovanie spoločnosti a za dobro všetkých obyvateľov. Cesta k nastoleniu mieru je dlhá a vyžaduje si trpezlivosť a vytrvalosť! Poďme ďalej s modlitbou!"
Preložila: sr. Jaroslava Kochjarová CJ