[verzia pre mobil]
TK KBS

Dnes je streda 03. 07. 2024   Meniny má Miloslav      Pošlite tip TK KBS [RSS][Email][Mobile][Twitter][Instagram][Threads][Facebook] Vyhľadávanie

Home Najnovšie Domáce Zahraničné Foto Video Audio Press

  Kalendár správ
<<  júl  >>
poutstštpisone
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031    

  Život Cirkvi
Program biskupov
Pozvánky na akcie
Programové tipy
Podcast:
Google|Apple|Spotify

  Sekretariát KBS
Konferencie KBS
Synoda
Zamyslenia KBS
Financovanie Cirkvi

  Pápež František
Životopis
Generálne audiencie
Anjel Pána [audio]
Urbi et Orbi
Aktivity
Ranné homílie

Miesto konania konkláve a osobitosti konkláve v novom cykle Vatikánskeho rozhlasu
P:3, 08. 03. 2013 09:33, ZAH

Vatikán 8. marca (RV) - Slovenská redakcia Vatikánskeho rozhlasu priniesla vo svojom vysielaní druhý rozhovor v cykle o konkláve. O mieste konania a osobitostiach konkláve hovorí spolupracovník redakcie Ľudovít Malík s Marcelom Šefčíkom, autorom rovnomennej knihy.

K histórii konkláve patrí už neodmysliteľne niekoľko storočí aj Sixtínska kaplnka. Aj keď je pravdou, že voľby pápežov sa konali aj na iných miestach, dnes si konkláve bez nej nevieme predstaviť. Nádherné fresky, výjavy z Biblie, majestátna maľba Michelangovho Posledného súdu. To všetko veľmi silno pôsobí aj na kardinálov voličov, ktorí odovzdávajú svoj hlas práve pod freskou Posledného súdu. A čo sa vlastne stane s hlasovacími lístkami? Tak na túto a ďalšie otázky nám odpovie autor knihy Konkláve Marcel Sefčík v dnešnom druhom dieli nášho rozhovoru.

"Volebné miesto alebo konkláve sa koná vo Vatikáne v budovách na to určených. Takto jasne predpisuje aj konštitúcia Universi Dominici gregis. No však vieme opäť z dejín, že tým volebným miestom nebola vždy Sixtínska kaplnka. Aj samotný Lateránsky snem, ako som už spomínal v minulom vydaní, práve v marci 1059 stanovil, že kardináli biskupi môžu voliť a mali byť voliť mimo Ríma, aby neboli ovplyvňovaní rímskym ľuďom. Čiže volilo sa v Síxtínskej kaplnke ale niekoľkokrát. Ak by sme sa historicky pozreli na to, tak asi zhruba 24-krát sa volilo. Prvý raz sa objavuje rok 1513, posledný raz v roku 2005. Ale volilo sa aj v iných častiach Ríma. Potom aj mimo územia Ríma, spomínajú sa mestá napríklad ako Perugia, Viterbo alebo počas Avignonského zajatia v Avignone alebo v Siene a v ďalších iných mestách sa vyberal rímsky pápež. Možno ja by som povedal, že je to veľmi symbolické, že voľba pápeža prebieha práve v Sixtínskej kaplnke. Lebo, tak ako je viackrát zdôrazňované, že voľba pápeža je posvätný úkon, kde sa spájajú právne normy s liturgickými úkonmi, tak práve naozaj tá Sixtínska kaplnka to veľmi úžasne zvýrazňuje - túto posvätnosť, posvätný charakter voľby pápeža."

Poďme teraz na niektoré osobitosti či zaujímavosti konkláve. Ján Pavol II. už nepoužíva vo svojej Apoštolskej konštitúcii o voľbe pápeža termín konkláve. Prečo?

"No ak by sme sa mali pozrieť na isté zaujímavosti, tak tých zaujímavosti o konkláve je mnoho. Môžeme povedať, že Ján Pavol II. zrušil v konštitúcii Universi Dominici gregis termín konkláve. Prečo to vlastne urobil? Lebo kardináli už nie sú uzatvorení v Apoštolskom paláci, ale sú ubytovaní v Dome sv. Marty, čiže preto vlastne Ján Pavol II. zrušil termín konkláve. Možno je to prvá zaujímavosť týkajúca sa konkláve."

Čím je zaujímavý samotný hlasovací lístok určený pre konkláve?

"Vieme, že to tajné písomné hlasovanie zaviedol pápež Gregor XV. v roku 1621. Tak samotný hlasovací lístok má dve časti. V prvej - v hornej časti - je napísané, že Eligo in Summum Pontificem, teda "Volím za Najvyššieho Veľkňaza" a v dolnom časti tohto hlasovacieho lístka sa napíše meno. Potom hlasovací lístok sa dvakrát zloží a kardinál ho potom prinesie so zdvihnutou rukou dopredu a vhodí ho do urny."

Vieme, že v súčasnosti kardináli bývajú v Dome sv. Marty, ako sa presúvajú na hlasovania do Sixtínskej kaplnky?

"Potom so samotnou voľbou pápeža sa napríklad spája aj ten presun, hlavne teraz v 21. storočí. Tak naozaj kardináli sú presúvaní dopravnými prostriedkami z Domu sv. Marty do Apoštolského paláca, do volebnej miestnosti v Sixtínskej kaplnke."

A ako je to so samotným dymom ako znamením zvolenia či nezvolenia pápeža?

"Možno tou poslednou, tou najväčšou zaujímavosťou, je otázka dymu, ktorý vlastne je nielen dôvodom chaosu na Svätopeterskom námestí, ale zároveň - dym je aj istým svedectvom, ako prebehla voľba. To znamená, či máme pápeža alebo nemáme pápeža. Ak nemáme pápeža, tak dym je čierny. V minulosti vieme, že sa pridávala mokrá slama, potom neskôr v 20. storočí už isté chemikálie, isté prostriedky. No však dnes už vlastne dym je elektronicky spúšťaný. No však otázka bieleho dymu, tzv. fumata bianca, je vlastne dôvodom pre radosť, že naozaj v Cirkvi máme nového pápeža."

No a moja dnešná posledná otázka môže znieť tak trošku divne, ale na čo je kardinálom v konkláve ihla a niť?

"Tak, potom, čo kardináli spočívajú hlasovacie lístky a vyhodnocujú, kto koľko hlasov dostal, tak každý hlasovací lístok je navlečený na šnúrku. A takýmto spôsobom - po prečítaní všetkých mien - sa oba konce tejto šnúrky zaviažu a hlasovacie lístky takýmto spôsobom môžu byť lepšie uschované. Má to aj praktický význam. Nepovaľujú sa nikde po stole ani nikde po zemi vo volebnej miestnosti v Sixtínskej kaplnke. Ale zároveň aj vytvára tú istú symboliku tej jednoty - toho rozhodnutia, ktoré padlo v konkrétnom hlasovacom kole. No a potom tieto hlasovacie lístky sú spálené po dopoludňajšom alebo popoludňajšom hlasovacom kole, čiže po skrútíniu."

V rozhovore s Marcelom Šefčíkom sme si v krátkosti predstavili históriu konkláve i niektoré osobitosti tejto voľby. V nasledujúcom dieli sa však budeme rozprávať už o samotnej voľbe a jej priebehu.

::PRVÁ ČASŤ::

( TK KBS, RV ľm; ml ) 20130308032   |   Upozorniť na chybu v správe |

[naspäť]