[verzia pre mobil]
TK KBS

Dnes je štvrtok 04. 07. 2024   Meniny má Prokop      Pošlite tip TK KBS [RSS][Email][Mobile][Twitter][Instagram][Threads][Facebook] Vyhľadávanie

Home Najnovšie Domáce Zahraničné Foto Video Audio Press

  Kalendár správ
<<  júl  >>
poutstštpisone
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031    

  Život Cirkvi
Program biskupov
Pozvánky na akcie
Programové tipy
Podcast:
Google|Apple|Spotify

  Sekretariát KBS
Konferencie KBS
Synoda
Zamyslenia KBS
Financovanie Cirkvi

  Pápež František
Životopis
Generálne audiencie
Anjel Pána [audio]
Urbi et Orbi
Aktivity
Ranné homílie

Týždeň modlitieb za jednotu kresťanov 2009
P:3, 14. 01. 2009 11:18, PRE

Termín konania Týždňa modlitieb za jednotu kresťanov

Tradičný termín konania Týždňa modlitieb za jednotu kresťanov je na severnej pologuli od 18. do 25. januára. Tento termín navrhol v roku 1908 Paul Wattson tak, aby modlitby prebiehali v dňoch medzi sviatkami Katedry sv. Petra a Obrátenia sv. Pavla, čo mu dodalo symbolický význam. Na južnej pologuli sú v januári prázdniny, takže cirkvi slávia Týždeň modlitieb v inom termíne, napríklad v blízkosti sviatku Zoslania Ducha Svätého (ako to navrhlo Hnutie pre vieru a poriadok v roku 1926), ktorý tiež symbolizuje jednotu Cirkvi.

Biblická téma

Týždeň modlitieb za jednotu kresťanov 2009 vychádza zo skúseností cirkví v Kórei. V situácii, keď je tamojší národ rozdelený, hľadajú inšpiráciu u proroka Ezechiela, ktorý žil rovnako v čase, keď bol jeho národ tragicky rozdelený a túžil po jednote svojho ľudu.

Ezechiela, ktorý bol zároveň prorokom i kňazom, Boh povolal už v mladom veku, keď mal 30 rokov. Pôsobil v rokoch 594 – 571 pred Kristom a bol silne ovplyvnený náboženskými a politickými reformami, ktoré začal kráľ Joziáš v roku 621. Kráľ Joziáš sa týmito reformami, ktorými obnovil zákon a pravú bohoslužbu k Bohu Izraela, pokúsil odstrániť deštruktívne dedičstvo asýrskeho dobytia Júdey. Avšak keď Joziáš v boji zahynul, jeho syn, kráľ Jójakim sa začal koriť Egyptu, a tak začala prekvitať modloslužba k rôznym bohom. Proroci, ktorí sa odvážili Jójakima kritizovať, boli násilne potlačení: Uriáš bol popravený a Jeremiáš vyhostený. Po babylonskej invázii a zničení chrámu v roku 587 pred Kristom boli zajatí a odvlečení do Babylonu všetci politickí vodcovia a remeselníci z krajiny – medzi nimi aj mladý Ezechiel. Tak on, ako aj Jeremiáš, kritizovali takých „prorokov“, ktorí ponúkali nereálne nádeje a vyslúžili si za to nepriateľstvo a pohŕdanie od svojich rodákov v exile. V čase tohto veľkého utrpenia však Ezechielova láska voči jeho ľudu ešte vzrástla. Kritizoval vodcov, ktorí konali proti Božím prikázaniam, a pokúšal sa priviesť ľud späť k Bohu, zdôrazňujúc Božiu vernosť zmluve, ktorú uzavrel so svojím ľudom, a jeho solidárnosť s ním. Navyše, v tejto zdanlivo beznádejnej situácii si Ezechiel nezúfal, ale ohlasoval posolstvo nádeje: obnovenie a jednotu Božieho ľudu, ktoré si Boh želal od počiatku a ktoré sa mohli teraz zrealizovať. Ezechiela v jeho úsilí inšpirovali dve videnia. Prvé bolo dobre známe videnie o údolí so suchými kosťami, ktoré sa pôsobením Božieho ducha prebudili k životu (Ezechiel 37, 1-14).

Tohtoročná téma pre Týždeň modlitieb však vychádza z druhého Ezechielovho videnia, v ktorom dva kusy dreva symbolizujú dve kráľovstvá rozdeleného Izraela. Mená kmeňov v každom z týchto kráľovstiev (dve z pôvodných dvanástich na severe a desať na juhu) sú napísané na týchto kusoch dreva, ktoré sú potom spojené do jedného (Ezechiel 37, 15-23). Rozdelenie ľudu je podľa Ezechiela odrazom a dôsledkom jeho hriešnosti a vzdialenia sa od Boha. Opätovné dosiahnutie jednoty je možné, ak sa ľud vzdá svojich hriechov, obráti sa a navráti k Bohu. Nakoniec je to však Boh, kto Boží ľud zjednocuje tým, že ho očisťuje, obnovuje a oslobodzuje od jeho rozdelenia. Pre Ezechiela nie je táto jednota len spojením predtým oddelených častí, je skôr novým stvorením, zrodením nového ľudu, ktoré má byť znamením nádeje pre iné národy a pre celé ľudstvo. Práve táto biblická téma – jednota ako boží plán pre jeho ľud, jednota ako boží dar, ktorý si vyžaduje obrátenie a obnovu, jednota ako nové stvorenie a nádej, že Boží ľud môže byť jedno – inšpirovala kórejské cirkvi pri príprave tohtoročných materiálov pre Týždeň modlitieb za jednotu kresťanov 2009.

Teologická téma

V roku 2009 sa kresťania celého sveta modlia za jednotu pod mottom: „...a budú jedno v tvojej ruke“ (Ez 37, 17). Ezechiel – ktorého meno znamená „Boh ho robí silným“ – bol povolaný, aby dodával svojmu ľudu nádej v jeho bezútešnej politickej a náboženskej situácii, spôsobenej pádom a okupáciou Izraela a odchodom mnohých jeho obyvateľov do exilu. Prípravná skupina z Kórey si všimla, že Ezechielov text ponúka viaceré paralely s ich vlastnou situáciou v rozdelenej krajine i s rozdeleným kresťanstvom. Pri čítaní tohto textu zo Starého zákona majú kresťania premýšľať o tom, ako ho môžeme aplikovať aplikovať na našu dnešnú situáciu rozdelenia. Vidíme najmä to, že iba Boh dokáže znovu nastoliť jednotu, zmieriť ľudí a vytvoriť novú situáciu. Zjednotený, zmierený a očistený Izrael sa tak stáva znamením nádeje pre celý svet.

Úmysly modlitieb počas ôsmich dní

Úvahy počas Týždňa modlitieb za jednotu kresťanov, ktoré budú vychádzať z centrálneho textu od Ezechiela, budú viesť k hlbšiemu uvedomeniu si toho, že jednota Cirkvi má slúžiť aj obnove ľudského spoločenstva.

Prvý deň – Kresťanské spoločenstvá zoči-voči starým a novým rozdeleniam.

Druhý deň – Kresťania zoči-voči vojne a násiliu.

Tretí deň – Kresťania zoči-voči ekonomickej nespravodlivosti a chudobe.

Štvrtý deň - Kresťania zoči-voči ekologickej kríze.

Piaty deň – Kresťania zoči-voči diskriminácii a spoločenským predsudkom.

Šiesty deň – Kresťania zoči-voči chorobám a utrpeniu.

Siedmy deň – Kresťania zoči-voči pluralite náboženstiev.

Ôsmy deň – Kresťanské ohlasovanie nádeje v rozdelenom svete.

Kórejské ekumenické hnutie

Katolícke spoločenstvo v Kórei bolo založené v roku 1784 prvým tamojším pokrsteným katolíkom Lee Sung-Hunom, ktorý začal šíriť katolícke učenie medzi svojimi krajanmi. Protestantizmus bol zavedený v roku 1880. V roku 1919 sa kórejskí kresťania spoločne so svojimi blížnymi iných vierovyznaní, napr. s predstaviteľmi budhizmu, taoizmu a tradičných náboženstiev postavili proti japonskej moci v boji za nezávislosť Kórey.

Korene Kórejského ekumenického hnutia siahajú k odporúčaniam a duchu II. vatikánskeho koncilu (1962-65) a osobitne k jeho Dekrétu o ekumenizme, ktorý zdôrazňuje, že na dosiahnutie kresťanskej jednoty je dôležité, aby sa spojilo úsilie všetkých kresťanov. Na dialógu medzi cirkvami sa v Kórei podieľajú Kórejská pravoslávna metropólia, Katolícka biskupská konferencia Kórey, Národná rada cirkví v Kórei a Luteránska cirkev v Kórei. Národná rada cirkví v Kórei, ktorá reprezentuje protestantizmus, a Rímskokatolícka cirkev, striedavo usporadúvali už od roku 1970 počas slávenia Týždňa modlitieb za jednotu kresťanov spoločné bohoslužby. Tieto modlitby poskytli kresťanom priestor, aby sa mohli spoločne modliť a prispieť k podpore ekumenického hnutia v Kórei. V roku 1977 biblisti z protestantských cirkví a Katolíckej cirkvi dokončili spoločný preklad Biblie, takže kórejské cirkvi mali po prvý raz k dispozícii rovnakú verziu Biblie v kórejčine.

Kórejské ekumenické hnutie sa teraz venuje viacerým programom pre rôzne skupiny: pre osoby slúžiace v rôznych cirkvách, pre teológov, seminaristov i pre moderátorov jednotlivých cirkevných spoločenstiev. Od roku 2000 Ekumenické fórum – v snahe povzbudiť vzájomné porozumenie medzi protestantskými cirkvami a Katolíckou cirkvou – pravidelne hostilo skupinu teológov, ktorá sa zaoberala štúdiom rôznych teologických otázok. Okrem toho prebiehal program pre skupinu seminaristov pozostávajúci z návštev rôznych seminárov a z atletických hier, ktoré mali povzbudiť priateľstvo medzi členmi rozličných cirkví. Cirkevní predstavitelia rôznych denominácií sa pravidelne stretali pri spoločnom stolovaní, aby prehĺbili vzájomné porozumenie a priateľstvo a aby si vymenili svoje názory.

23. januára 2007 slávili kórejské cirkvi bohoslužbu v rámci Týždňa modlitieb za jednotu kresťanov v anglikánskom kostole v Chongjy a uskutočnilo sa tiež stretnutie protestantských a katolíckych teológov. Na tomto stretnutí boli určené dve osoby z protestantských cirkví a tri z Katolíckej cirkvi za členov prípravnej subkomisie na zostavenie spoločných modlitebných materiálov na Týždeň modlitieb za jednotu kresťanov 2009. Subkomisia sa zišla na prvom stretnutí 8. februára 2007 a vybrala text z Ezechiela 37, 15 – 23, ktorý obsahuje proroctvo o opätovnom zjednotení Izraelského kráľovstva, ako zdrojový text. Cirkvám v Kórei tento úryvok veľmi pripomína situáciu na Kórejskom polostrove, ktorý ostáva jedinou rozdelenou krajinou na svete. Dohodlo sa, že každá denominácia napíše biblické zamyslenie a modlitbu na jeden z ôsmich dní.

Pôvod textov

Prvý návrh textov na tohtoročný Týždeň modlitieb pripravila skupina zástupcov Katolíckej biskupskej konferencie Kórey (CBCK) a Národná rada cirkví v Kórei (NCCK), v zložení: Rev. Dr. Chai Soo-il, profesor na Han Shin University, Rev. Dr. Kim Woong-Tae, predseda Dong-Sung High School (CBCK), Rev. Dr. Shim Kwang-Sup, profesor v Metodistickom teologickom seminári, Jung Hae-Sunová, výkonná tajomníčka NCCK, Rev. Fr. Kang Diego, člen Consolata missionaries v Kórei, Han Mi-Sooková, členka hnutia Fokoláre v Kórei.



( TK KBS, dj; jk ) 20090113015   |   Upozorniť na chybu v správe |

[naspäť]