Vatikán (15. októbra, RV) – Vo Vatikáne pokračovalo 12. generálne zhromaždenie Biskupskej synody o Božom slove 16. generálnou kongregáciou. Generálny sekretár synody Mons. Nikola Eterovič prítomným oznámil, že sobotná bohoslužba slova bude v Sixtínskej kaplnke, kde sa prítomným prihovorí ekumenický patriarcha Bartolomej I. a pápež Benedikt XVI. Vráťme sa však ku včerajšiemu zasadnutiu synody, na ktorom vystúpil aj Svätý Otec. Svoj príhovor zameral na tému základných kritérií biblickej exegézy, ďalej hovoril o rizikách sekularizmu a pozitivizmu v súvislosti so Svätým písmom ako aj o potrebe úzkeho vzťahu medzi exegézou a teológiou. Ako Svätý Otec povedal, pre lepšie chápanie Biblie aj z hľadiska viery, sú potrební exegéti s kompletnou formáciou. Historicko-kritická metóda je pozitívna, ale je tiež potrebné, aby bola úplná – dodal Benedikt XVI., pričom sa odvolával na Dokument o interpretácii Biblie v Cirkvi, vydaný Pápežskou biblickou komisiou v roku 1993 pod jeho vedením – keď bol prefektom Kongregácie pre náuku viery. Ďalej pokračoval: „Počuli sme to najlepšie, čo nám môže vyplývať z exegézy, ale musíme uvažovať aj o rizikách. Historicko-kritická metóda pomáha chápať, že Sväté písmo nie je mytológiou, ale je skutočnými dejinami a že pomáha uchopiť hlbokú jednotu celého Písma. So svojimi príspevkami, ktoré sú často na vysokom akademickom stupni, pomáha chápať celkovú skutočnosť, ale môže tiež privádzať k myšlienkam o Biblii ako o knihe, ktorá sa týka len minulosti.“
Benedikt XVI. sa potom zameral na druhý bod Konštitúcie II. vatikánskeho koncilu o Božom slove Dei Verbum keď povedal, že ak sa stráca hermeneutika viery, na jej mieste rastie hermeneutika pozitivizmu a sekularizmu, podľa ktorej božského v dejinách niet a všetko sa redukuje len na ľudské, ako tomu aktuálne nasvedčuje hlavný prúd v Nemecku, ktorý neguje vzkriesenie Krista a ustanovenie Eucharistie zo strany Božieho Syna. Podľa pápeža niet dôvodu na dualizmus, ktorý v súčasnosti rozdeľuje teológiu a exegézu a tiež že teológia, ktorá nie je založená na interpretácii Písma, je teológiou bez základu, rovnako ako nemá základ ani exegéza, ktorá nie je teologickou. V praxi to znamená – dodal v závere Benedikt XVI. - že je potrebné rozšíriť formovanie budúcich exegétov.