„Drahí bratia a sestry,v dnešnej liturgii evanjelista Matúš, ktorý nás bude sprevádzať týmto liturgickým rokom, predstavuje začiatok verejného Kristovho pôsobenia. To vo svojej podstate spočíva v ohlasovaní Božieho kráľovstva, v uzdravovaní chorých a v poukazovaní na skutočnosť, že toto kráľovstvo sa priblížilo, ba viac - už prišlo medzi nás. Ježiš začína ohlasovať v Galilei, v kraji, v ktorom vyrástol, na území považovanom za ,perifériu’ vzhľadom na centrum hebrejského národa, ktorým bola Judea a v nej mesto Jeruzalem. Už prorok Izaiáš však predpovedal, že zem, ktorá bola určená kmeňom Zabulona a Neftaliho, bude v budúcnosti oslávená (porov. Iz 8, 23). Ako hovorí Izaiáš: ,Ľud, čo kráča vo tmách, uzrie veľké svetlo’ (Iz 9, 1), svetlo Krista a svetlo jeho evanjelia (porov. Mt 4, 12 – 16). Výraz ,evanjelium’ používali v Ježišových časoch rímski imperátori na svoje slávnostné vyhlásenia. Nezávisle od ich obsahu boli definované ako ,dobré zvesti’, teda ohlásenia záchrany, lebo imperátor bol považovaný za pána sveta a každý jeho edikt za posolstvo dobra. Aplikovať toto slovo na Ježišovo ohlasovanie malo teda veľmi silný kritický význam, akoby sa povedalo: Boh, nie imperátor, je Pánom sveta, a pravé evanjelium je evanjelium Ježiša Krista.
,Dobrú zvesť’, ktorú Ježiš ohlasuje, môžeme zhrnúť do týchto slov: Božie – alebo nebeské kráľovstvo – je blízko (porov. Mt 4, 17, Mk 1, 15). Čo znamená tento výraz? Určite neoznačuje pozemské kráľovstvo v priestore a čase, ale ohlasuje, že Boh je ten, kto kraľuje, že Boh je skutočným Pánom a jeho vláda je už prítomná, aktuálna, už sa uskutočňuje. Novosť Kristovho posolstva spočíva v tom, že v ňom sa Boh priblížil k nám, že teraz kraľuje uprostred nás, ako to dosvedčujú zázraky a uzdravenia, ktoré uskutočňuje. Boh kraľuje vo svete prostredníctvom svojho Syna, ktorý sa stal človekom, a v moci Ducha Svätého, ktorý sa nazýva ,Božím prstom’ (porov. Lk 11, 20). Kam príde Ježiš, tam Duch Svätý prináša život a ľudia sú uzdravení zo svojich telesných a duševných chorôb. Božie kráľovstvo sa teda zjavuje prostredníctvom celostného uzdravenia človeka. Ježiš tak zjavuje pravú tvár Boha plného milosrdenstva voči každej ľudskej bytosti, Boha, ktorý nám daruje život v hojnosti, ktorý nám daruje svoj vlastný život. Božie kráľovstvo je preto život, ktorý víťazí nad smrťou, je svetlo pravdy, ktoré rozháňa temnoty nevedomosti a klamstva.
Prosme Najsvätejšiu Máriu, aby vyprosila pre Cirkev tú istú vášeň pre Božie kráľovstvo, ktorá oduševňovala Ježiša Krista, vášeň pre Boha, pre jeho kráľovstvo lásky a života, vášeň pre človeka, ktorému ide v ústrety s túžbou darovať mu ten najvzácnejší poklad: lásku Boha, jeho Stvoriteľa a Pána.“