Vatikán 8. septembra (TK KBS) Podporovať “nie nulitu manželstiev, ale plynulosť súdnych procesov”. To je základnou myšlienkou dvoch Motu Proprio pápeža Františka, ktoré boli dnes zverejnené pod názvami “Mitis Iudex Dominus Iesus” a “Mitis et misericors Iesus” - a týkajú sa reformy kánonického procesu pre kauzy vyhlásenia nulity v Kódexe kánonického práva a v Kódexe kánonov Východných cirkví.Ide tu o starostlivosť o spásu duší - píše pápež - a práve tá privádza nástupcu svätého Petra k tomu, aby “ponúkol biskupom tento dokument reformy” vzhľadom na kauzy nulity manželstva. František - pokračujúc v diele svojich predchodcov a v diele, ktoré sa začalo pred minuloročnou mimoriadnou Synodou o rodine vytvorením študijnej komisie pre túto matériu - zdôrazňuje, že manželstvo je “kľúčovým bodom (doslova “ závesom, pántom” pozn. prekl.) a základom kresťanskej rodiny a účelom tohto dokumentu nie je podporovať “nulitu manželstiev, ale plynulosť súdnych procesov”.
Je to aj kvôli “veľkému množstvu veriacich,” píše pápež, “ktorí, aj keď chcú zadosťučiniť vlastnému svedomiu, nemajú prístup k právnym štruktúram Cirkvi, či už kvôli morálnej alebo fyzickej vzdialenosti.” Ide tu teda o “rýchlejšie a dostupnejšie procesy” - ako to žiadala aj nedávna Synoda o rodine, upresňuje František - aby sa nestávalo, že “srdce veriacich, ktorí očakávajú vyjasnenie svojho stavu, zostáva dlho sužované temnotou pochybností”.
Kauzy nulity budú naďalej posudzované “sudcovským, a nie administratívnym spôsobom”, aby sa “zachovala najvyššia miera pravdy o posvätnom zväzku”. Čo sa týka rýchlosti, prechádza sa k jednému rozsudku v prospech exekutívnej nulity, teda už nebudú musieť byť dva zhodné rozsudky. Je ustanovený jeden sudca, vždy klerik, zodpovedný biskupovi, a samotný biskup je sudcom pre veriacich, ktorí mu prináležia. To v prípade, ak nebolo možné ustanoviť kolégiový tribunál. Z toho vyplýva, aby tak “vo veľkých ako aj malých diecézach” sám biskup ponúkol znak premeny cirkevných štruktúr a nenechal súdne úkony týkajúce sa manželstva celkom delegované iba úradom kúrie.
K súčasne platnému dokumentačnému procesu sa pridáva aj kratší proces, “v prípadoch, keď je deklarovaná nulita manželstva podoprená osobitne zjavnými argumentami,” napríklad, keď sú žiadosti podané oboma manželmi alebo so súhlasom toho druhého. Aby zostal zachovaný princíp nerozlučnosti manželstva aj pri skrátenom procese, bude sudcom sám biskup, ktorý je “garantom katolíckej jednoty vo viere a v disciplíne.”
Obnovená je možnosť odvolania sa na metropolitné sídlo, ktoré je “výrazným znakom synodality Cirkvi”. Pápež František sa obracia aj na biskupské konferencie, ktoré “majú byť predovšetkým motivované apoštolskou túžbou priblížiť sa jednotlivým veriacim” a rešpektovať “právo biskupov organizovať súdnu moc vo vlastnej partikulárnej cirkvi”.
Zdôrazňuje sa aj bezodplatnosť súdnych konaní, aby “Cirkev, keď sa veriacim ukazuje ako štedrá matka v oblasti tak úzko spojenej so spásou duší, prejavila nezištnú lásku Krista, vďaka ktorej sme všetci boli spasení.” Zostáva v platnosti odvolanie sa na Tribunál Apoštolskej stolice alebo na Rímsku rotu, “v úcte voči starobylému súdnemu princípu, aby sa posilňovalo puto medzi Petrovou stolicou a partikulárnymi cirkvami”.