Vatikán 17. februára (RV) - Od rána prichádzali na Námestie sv. Petra tisíce pútnikov, aby využili jednu z posledných príležitostí pomodliť sa spolu s Benediktom XVI. poludňajšiu modlitbu Anjel Pána. Svätý Otec vo svojom príhovore pozval všetkých veriacich k odvahe bojovať proti nástrahám zlého ducha. "Drahí bratia a sestry,
uplynulú stredu sme tradičným obradom udeľovania popola vstúpili do Pôstneho obdobia. Je časom obrátenia a pokánia v rámci prípravy na Veľkú noc. Cirkev, ako matka a učiteľka, pozýva všetkých svojich členov, aby sa obnovili na duchu a rozhodne sa opäť obrátili k Bohu, odmietajúc pýchu a egoizmus, aby mohli žiť v láske. V tomto Roku viery je pôstne obdobie vhodnou príležitosťou k znovuobjaveniu viery v Boha ako základného kritéria nášho života a života Cirkvi. Táto skutočnosť so sebou vždy prináša zápas, duchovný boj, pretože duch zla sa prirodzene stavia proti nášmu posväcovaniu a hľadá spôsoby, ako nás zviesť z cesty k Bohu. Preto sa každý rok na Prvú nedeľu v pôstnom období číta evanjelium o pokúšaní Ježiša na púšti.
Ježiš, po tom, ako bol „vymenovaný“ za mesiáša – „Pomazaný“ Duchom Svätým – pri krste v Jordáne, bol tým istým Duchom vyvedený na púšť, aby ho diabol pokúšal. Na začiatku svojho verejného účinkovania musel Ježiš odmaskovať a odmietnuť falošné obrazy Mesiáša, ktoré mu pokušiteľ predstavoval. Avšak tieto pokušenia sú rovnako falošnými obrazmi človeka, snažiacimi sa vždy oklamať svedomie tým, že sa vydávajú za vhodné, účinné, ba až dobré návrhy. Evanjelisti Matúš a Lukáš predstavujú tri pokušenia Ježiša. Ich podania sa medzi sebou líšia iba ich poradím. Hlavná podstata pokušení vždy spočíva v prispôsobovaní Boha vlastným cieľom, pripisujúc väčšiu dôležitosť úspechu a materiálnym dobrám. Pokušiteľ je ľstivý: neprivádza k zlu priamym spôsobom, ale skrze falošné dobro, presviedča o tom, že pravými skutočnými hodnotami sú moc a všetko to, čo uspokojuje prvotné potreby. V tejto chvíli je Boh na druhom mieste, je zredukovaný na akýsi prostriedok, a nakoniec sa stáva nereálnym, už sa s ním viac nepočíta a napokon sa stráca. V konečnom dôsledku je pri pokušeniach v hre viera, pretože v hre je Boh. V rozhodujúcich chvíľach života – čo však môžeme dobre vidieť i každodenných momentoch - stojíme na rázcestí: chceme nasledovať svoje „ja“ alebo Boha? Individuálne záujmy či skutočné Dobro, teda to, čo je naozaj dobré?
Podľa učenia Cirkevných otcov sú pokušenia súčasťou Ježišovho „zostupovania“ do našej ľudskej prirodzenosti, do priepasti hriechu a jeho dôsledkov. Toto „zostúpenie“, Ježiš uskutočnil až do konca, až po smrť na kríži a do pekiel, do úplného odlúčenia sa od Boha. Týmto spôsobom sa stáva Božou rukou, ktorú Boh vystiera k človeku, k stratenej ovci, aby ju zachránil. Sv. Augustín učí, že Ježiš si od nás vzal pokušenia, aby nám daroval svoje víťazstvo. Nebojme sa preto ani my bojovať proti zlému duchu: je však dôležité, aby sme tak robili spolu s ním, s Kristom, víťazom. Obráťme sa k Matke Márii, aby sme ostali pri ňom: prosme ju so synovskou dôverou v hodine skúšky a ona nám umožní pocítiť mocnú prítomnosť jej božského Syna, aby sme odolali pokušeniam prostredníctvom Ježišovho slova a znovu postavili Boha do centra nášho života."